Wetenschap & Techniek
KRO-NCRV

Verlies biodiversiteit compenseren met duurdere producten? 'Je legt de druk bij de consument'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Verlies biodiversiteit compenseren met duurdere producten? 'Je legt de druk bij de consument'

Om één smartphone te produceren, verdwijnt er meer dan 16 vierkante meter natuur, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Daarnaast onderzocht de bank dat er jaarlijks een natuurgebied ter grootte van tweederde van Nederland verdwijnt door de productie van deze smartphones, maar ook door die van bankstellen en sneakers. Om dit verlies aan biodiversiteit te compenseren, zouden producten duurder moeten worden. Maar kunnen we door te betalen zorgen voor een betere planeet? "Het duurder maken van producten zal maar een beetje helpen", zegt Judith Roumen, gedragswetenschapper van Milieu Centraal, bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

En paar sneakers zou 1,50 euro duurder moeten worden en voor een bankstel zou er meer dan 100 euro bijgelegd moeten worden. "De verdwijning van biodiversiteit is een bedreiging voor ons voortbestaan", zegt cabaretier en Spraakmaker Patrick Nederkoorn. "Tegelijkertijd lijkt mij een prijsverhoging niet de oplossing. Het probleem zou niet alleen bij de consument moeten liggen."

Minder, minder, minder

"Je legt de druk bij de consument", zegt Nederkoorn. Waarop Marc Veeningen, hoofdredacteur van Hart van Nederland, reageert: "Een prijskaartje aan overconsumptie hangen lijkt mij goed, maar dit levert een boel extra chagrijn en polarisatie op." Volgens Veeningen heeft het in essentie ermee te maken dat er minder geconsumeerd dient te worden. "Iedereen heeft daar een bijdrage aan."

Sneakers, bankstellen en smartphones

"Het konden ook een tv, fiets en spijkerbroek zijn", zegt Henk Hofstede, sector bankier retail bij ABN AMRO. De bankier geeft aan dat de gekozen drie producten illustratief zijn voor de hedendaagse consument. "De meerprijs moet ergens betaald worden", zegt Hofstede. Dat hoeft niet per se bij de consument te liggen, maar kan ook door de producent betaald worden. Minder kopen met z'n allen zou, volgens de bankier, een goed idee zijn. Maar hoe verwezenlijk je dit?

Luisteraar Huibert Krabbendam zou het als consument niet erg vinden om wat meer te betalen voor een betere biodiversiteit. "Maar waar komt mijn geld dan terecht? Dat is nooit ergens terug te vinden. Dus als we meer betalen, redden we dan de wereld?"

Liever nieuw

Het duurder maken van producten gaat het probleem ook niet in zijn geheel oplossen, volgens gedragswetenschapper Roumen. Milieu Centraal zag in haar Duurzaamheidsmonitor dat mensen met het hoogste inkomen ook het meeste kopen. "Hen ga je door prijsverhoging niet belemmeren", zegt Roumen. "Wel de mensen die al minder te besteden hebben." Volgens Roumen ligt de oplossing bij gedragsverandering. "Wanneer we het normaal gaan vinden dat we écht alleen kopen dat we nodig hebben." Maar hoe realiseer je dat?

Volgens Roumen ligt het antwoord in de circulaire economie. "Kijk naar de 'stoppen met roken'-campagne. Door strenger beleid, onderzoek door artsen, prijsverhoging en campagnes zijn we het normaal gaan vinden dat mensen niet roken. Zo moet het ook normaler worden om producten te laten repareren en her te gebruiken in plaats van iets nieuws te kopen."

Ook duur

Veeningen stelt dat de consument door het repareren van producten tegenwoordig niet voordelig uit is. "Vroeger was repareren goedkoper dan iets nieuws kopen, nu is het vaak andersom." Waarop Roumen antwoordt dat dit inderdaad goedkoper en makkelijk gemaakt zou moeten worden.

Volgens Veeningen mag er meer initiatief vanuit de overheid komen. "Als je gedrag wil veranderen, dan moet je daar ook de portemonnee voor trekken als overheid zijnde."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie