Binnenland
NOS

'Klimaatverandering kan zorgen voor problemen op het spoor'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Klimaatverandering kan zorgen voor problemen op het spoor'

Dagenlang rijden er minder treinen tussen Maastricht en Sittard, en dat komt door de vele regen van afgelopen zondag. Een deel van het spoor is verzakt waardoor nog maar één spoor gebruikt kan worden. Extreme regenbuien zullen in de toekomst toenemen door de verandering van het klimaat. Is ons spoor daar wel tegen opgewassen? René Peusens is techniekstrateeg bij ProRail en vertelt erover bij het NOS Radio 1 Journaal.

Hoe toekomstbestendig is ons spoor?

Video niet beschikbaar

"Je moet je bedenken dat het spoort zo'n 150 jaar geleden gebouwd is met de kennis van toen. Inmiddels rijden er veel meer treinen over en rijden ze ook veel sneller. Dus het spoor wordt al veel meer belast dan vroeger", aldus Peusens. "Klimaatverandering komt er dan ook nog eens bij, dat samen maakt dan dat er verzakkingen kunnen optreden."

Verschillende risico's

Gevolgen voor het spoor kunnen groot zijn. "Als het spoor is verzakt en er rijdt een trein overheen dan kan die ontsporen", zegt Peusens. Die benadrukt dat veiligheid voorop staat. Daardoor dat ProRail het treinverkeer dan tijdig stillegt om dit te voorkomen. "Maar het liefst wil je dat natuurlijk niet en dus moet je dat is het beste geval voorkomen."

Door de risico's die er zijn moet alles goed in de gaten worden gehouden. Volgens Peusens heeft ProRail daar wel modellen voor om te zien welke risico's waar spelen. "In Limburg heb je met de hoogteverschillen bijvoorbeeld meer erosieproblemen", aldus Peusens. "De veengebieden in het noordoosten hebben juist problemen met lange droogte." We hebben wel meer zicht op de problemen dan vroeger.

Toekomstbestendig

Toch heeft ProRail behoefte aan nog meer kennis. "Over het algemeen willen we de kennis verbeteren over de baanstabiliteit, want nog niet alle risico's zijn in kaart gebracht. Ook zijn we bezig om een heel programma op te stellen voor klimaatadaptatie. Want het spoor toekomstbestendig te houden is nog best een uitdaging", aldus Peusens. Want hoe de toekomst eruit ziet voor het spoor is voor ProRail ook nog onzeker. "Het zou kunnen dat door klimaatverandering soms treinen niet kunnen rijden." Peusens vergelijkt het met de binnenvaart die in de toekomst misschien met grote droogte ook niet zou kunnen varen.

het spoor audio

NOS Radio 1 Journaal

Word iedere werkdag wakker met het vertrouwde NOS Radio 1 Journaal, gepresenteerd door Astrid Kersseboom. Met natuurlijk het laatste nieuws, achtergronden en de vooruitblik op de dag. Maandag t/m vrijdag van 06.00 tot 09.30 uur op NPO Radio 1.

In het weekend hoor je het NOS Radio 1 Journaal van 07.00 tot 08.30 uur, gepresenteerd door afwisselend Sander van Hoorn en Dieuwke Teertstra.

Ster advertentie
Ster advertentie