Kunstenaar Rob Voerman bracht alle gekte van het internet samen in een kunstwerk
- Nieuws
- Kunstenaar Rob Voerman bracht alle gekte van het internet samen in een kunstwerk
Kunstenaar Rob Voerman maakt zich al zijn hele leven druk over de wereld. Ontbossing, klimaat en mensenrechten zijn thema's waar hij met zijn werk een statement over maakt. Voor de tentoonstelling 'Fake Me Hard' in Rotterdam bouwde hij de installatie 'De Republiek'. In Kunststof vertelt de kunstenaar hoe hij alle gekte van het internet samenbracht in een bouwwerk.
Kunststof - Rob Voerman, graficus en beeldhouwer
De Republiek
De Republiek is negen meter hoog, twaalf meter breed en vijf meter diep. De onderkant is als een ruïne opgebouwd uit hout en karton waarin een halve auto en rood glas is verwerkt. Prominent hangt er een apocalyptisch beeld van het gebouw van de Verenigde Naties, maar dan geheel in afbraak. De bovenkant van het bouwwerk is als de lichtreclames van Times Square, maar dan met alle vertrouwde gezichten die het internet de afgelopen jaren domineerden. Trump, de paus, George Soros en Willem Engel. De onderkant verbeeld de ondermijning van de democratie, de bovenkant de gekte.
Grot van Plato
Voerman noemt het een psychotisch gebouw waarin hij de toenemende gekte die op het internet tiert rond fake nieuws en complottheorieën onderzoekt. De titel verwijst naar het werk van Plato, met daarin de allegorie van De Grot. Door hun eigen waarheid aan te hangen, claimen steeds meer mensen de uitgang van de grot gevonden te hebben.
Rob Voerman: "Ik zag dat mensen veranderden door de gekte op internet. Ook redelijk nuchtere mensen uit mijn omgeving die opeens gaan posten over bloeddrinkende elite. Ik ben het gesprek nog aangegaan: 'geloof je dan echt dat Biden bloed van kinderen drinkt?'. Ze waren heel stellig en ik kreeg meteen te horen wat ik erover moest gaan lezen.
Als Jehova's Getuigen die het gesprek onmogelijk maken, dat je er pas wat van mag zeggen als je hun geschriften kent. Ik werd er echt kribbig van, want een gesprek heeft geen zin. Het is niet alleen de polarisatie, maar ook het einde van een dialoog. Zeker als mensen dan ook nog beginnen met dat Nederland een dictatuur is. We leven in het gelukkigste, minst corrupte land. Ga eerst eens een half jaar naar China of Egypte als je zoiets zegt. "
foto: Rob Voerman
De Republiek
Brief aan Perez de Cuellar
Voerman, een van de nazaten van de beroemde landschap- en koeienschilder Jan Voerman uit Hattem, is al vanaf zijn jeugd bezig met de grote thema's. "Op mijn 15de schreef ik een brief naar voorzitter van de VN, Perez de Cuellar, over mijn zorgen over ontbossing. Het was in het computerloze tijdperk en ik weet niet hoe ik dat adres heb gevonden. Maar ik kreeg een brief terug en een dik rapport dat ik nog altijd heb. Ze waren er echt heel hard mee bezig en ik hoefde me nergens zorgen over te maken. Het thema komt altijd weer terug in mijn projecten. Hoe klein je invloed ook is als kunstenaar, ik vind dat er gewoon plekken op de aarde moeten zijn waar de mens vanaf blijft."
Rauwheid
In al zijn projecten betrekt Voerman collega-kunstenaars, vaak om ook lokale stemmen toe te voegen aan zijn verhaal. Voerman: "Ik vond dat mijn beeld in Rotterdam nog wel wat rauwheid extra kon gebruiken. Via via ben ik graffiti-artiest Navin Thakoer tegengekomen en heb hem gevraagd om de onderwerpen die hem nu bezighouden te verbeelden. Hij kwam met statements over de sloop van de Tweebosbuurt in Rotterdam Zuid wat nu sterk speelt."
Omarm het toeval
"Ik hou een extra oog open voor het toeval. Je moet mogelijkheden zien als ze zich aandienen. In Chenzen in China heb ik tijdens een architectuur biënnale gewerkt met arbeidsmigranten en met een beroemd Chinese dichter die ooit bouwvakker en fabrieksarbeider was. Ik zag een artikel in de Volkskrant over hem vlak voor dat ik ernaartoe zou gaan en heb contact gelegd. Maar ook het kleine toeval moet je zien; als er eens een stuk van een maquette afbreekt kan dat ook een cadeautje zijn."