Hoe ver reikt de invloed van de Akademie van Kunsten?
- Nieuws
- Hoe ver reikt de invloed van de Akademie van Kunsten?
De rol en de betekenis van de kunsten in de maatschappij staan in dit coronajaar extra in de schijnwerpers. Hoe ver reikt de invloed van de Akademie van Kunsten? Voorzitter Liesbeth Bik en operamaker Anthony Heidweiller bespreken het in Kunststof.
Kunststof - Thema-uitzending Akademie van Kunsten
Video niet beschikbaar
Reactie op de bezuinigingen
De Akademie van Kunsten is zeven jaar geleden opgericht als onderdeel van de Koninklijke Academie van Wetenschappen. Een oud huwelijk tussen kunsten en wetenschappen werd hiermee hersteld. Liesbeth Bik: "De Akademie is in 2014 opgericht ten dele als reactie op de bezuinigingen en ten dele als vraag vanuit de kunstwereld zelf. Oorsprong was om kunst als vanzelfsprekend in de samenleving te doen klinken, van het eiland af te halen. En om de kunstenaars en wetenschappers met elkaar rond de tafel te laten zitten en ideeën uit te laten wisselen."
Anthony: "Ik ben lid sinds 2019. Dat word je op voordracht. Je moet als kunstenaar een connectie hebben met de samenleving om voorgedragen te worden. Dat je echt tracht om jouw ambacht actief onderdeel te laten zijn van de wereld waarin wij leven, bijvoorbeeld door middel van educatie, lezingen, het onderwijs etcetera."
Bik werkt als beeldend kunstenaar al sinds 1995 samen met Jos van der Pol. Ze werken veelal op uitnodiging en krijgen dan carte blanche. "Ons werk verdwijnt vaak ook weer. Een voorbeeld is een werk gebaseerd op een film van Andy Warhol. Een film van 5 uur en 21 minuten. Wij organiseerden een performance waarin deze film werd vertoond om samen met de slaper uit de film mee te slapen. We noemden het ‘sleep with me’. Daarna kregen ze ontbijt.
Missie van de Akademie van Kunsten
Wat is nu de missie van de Akademie van Kunsten? Anthony: "Toen ik de uitnodiging van de Akademie kreeg, was het eerste wat ik dacht: ja, want dan kan ik eindelijk in contact komen met de wetenschap." Liesbeth: "Ik vind het belangrijk dat kunst een optie is voor jonge mensen. Daarom zijn we ook met de culturele dienstplicht begonnen. Want je kunt kunst alleen als optie zien als je ermee in aanraking bent geweest. Dus elke veertienjarige moet in dat jaar een keer in aanraking geweest zijn met een kunstenaar en horen waarom ze hun vak zo mooi vinden en wat ze doen."
Anthony: "Ik praat met onderwijskundigen, want als kunstenaar de klas ingaan doe je niet 1-2-3, daar heb je kennis voor nodig, zoals: begin nooit met de zin ‘zoals jullie weten’."
Praten over rascisme
Anthony is voorzitter van de werkgroep over racisme. "Met onze werkgroep ‘Bomen die langzaam groeien krijgen diepe wortels’ lezen we boeken. Boeken vanuit zwart perspectief geschreven. We zijn nu een discours aan het ontwikkelen hoe we over racisme moeten praten. Dit doen we met kunstenaars en wetenschappers samen. Mijn beide ouders komen uit Suriname, dus mijn persoonlijke betrokkenheid is er. Zeker na de moord op George Floyd. We hebben de geschiedenis ontzettend hard nodig om te beseffen waar we nu staan."
Liesbeth: "Lezen is geschiedenis, maar het is ook inleven. Je leeft die levens. Je zou tieners ook graag inlijven in dat lezen." Anthony: "Ja, ontlezing bestaat, daarom is het belangrijk dat de urgentie van het lezen vanuit deze werkgroep wordt overgedragen naar het onderwijs."
Anthony Heidweiller wordt vanaf 15 augustus ook directeur van de Akademie voor Theater en Dans in Amsterdam.