Cultuur & Media
KRO-NCRV

Hoe gaan andere culturen weer aan het werk na hun vakanties? En wat kunnen we daarvan leren?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe gaan andere culturen weer aan het werk na hun vakanties? En wat kunnen we daarvan leren?

De zomervakantie is voor bijna heel Nederland alweer voorbij en dat betekent dat we massaal weer naar kantoor gaan. Dat gaat geregeld gepaard met anekdotes en kiekjes van vakanties van menig collega. De één vindt het heel irritant, de ander geniet er juist van. Hoe doen andere landen dat? En wat kunnen wij daarvan leren? Corporate antropoloog Danielle Braun licht het toe bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

De gemiddelde Nederlander hield privé en werk best wel gescheiden, maar sinds de coronacrisis "loopt het door elkaar" heen, meldt Braun. "We doen nog alsof we een sterke werk-privébalans hebben", zegt de antropoloog. "Als je na je vakantie terugkomt, ga je gewoon weer aan het werk. Terwijl werk eigenlijk wel heel erg het huis is binnengekomen." Daarmee doelt Braun bijvoorbeeld op het vele Zoomen, wat sommigen vanuit hun woonkamer doen.

Braun vindt dan ook dat we moeten "accepteren" dat privé overloopt in ons werk en dat zouden moeten delen. "De sterke scheiding tussen werk en privé die we vroeger hadden, is ook een beetje oud nieuws inmiddels."

Noorwegen

En zo denken de Noren er ook voor. Bij terugkomst na vakantie draait het bijpraten, ook al zijn ze van nature "best wel" introvert. "Het is heel normaal om of je vrijdagmiddagborrel of terugkeer van vakantie in de sauna te doen", legt Braun uit. "Het één zijn met natuur en die eenheid van natuur samen met collega's beleven, is daar heel erg onderdeel van het zijn."

Japan

Ook de Japanners vliegen de vakantiebesprekingen anders aan. Het zit volgens Braun sowieso in de cultuur om meer met je collega's te doen. "In Japan is het heel gewoon dat je door je baas wordt meegenomen naar een etentje of zelfs een nachtclub, soms zelfs een bordeel. En iedereen wordt gewoon hartstikke dronken."

Maar daar komen dan wel weer bepaalde regels bij kijken. Zo mag er naderhand niet geroddeld worden over wie wat deed tijdens de dronken escapade. "Als je niet door dat vertrouwensritueel bent gegaan, dan vinden ze je zakelijk ook minder te vertrouwen", aldus Braun.

Cultureel bepaald

Volgens Braun verschilt het per cultuur wat een werknemer prettig vindt, maar het is tegelijkertijd ook gewenning. Sommigen vinden het louter irritant om vakantiefoto's en kattenfilmpjes te zien te krijgen en gaan liever gelijk weer aan het werk. Maar dat is een fout, zegt Braun. "De vakantie is vaak een periode waarin er veel met mensen gebeurt."

Zo zou het kunnen dat een collega gaat scheiden, een nieuwe baan heeft gevonden of dat er in de tussentijd iets met hun huis is gebeurd. "Het is belangrijk om even stil te staan bij hoe iedereen erbij zit", zegt Braun. Bovendien "loont" het en verdient het zich terug, omdat het goede werkverhoudingen oplevert.

Gemeenschap

Braun valt het op dat veel oudere mensen juist genieten van het thuiswerken, omdat ze nu minder sociaal hoeven te doen. Maar dan ontbreekt er ook een stukje gemeenschap. "Je hebt ook een sociale functie en we zijn wel heel erg op individuele prestatie en behoeftebevrediging gestoeld", aldus de antropoloog.

Wandelen

Er is nóg iets wat van de Japanners kunnen leren, zegt Braun. "Als je overspannen bent of te hard hebt gewerkt, kan je naar de dokter gaan en dan kan je een brief krijgen voor je baas dat je een middag per week in het bos moet gaan wandelen." Die "verplichte rust" wordt hier nog niet gewaardeerd, maar zou een interessante aanvulling kunnen zijn, denkt Braun.

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie