Doorstroomtoetsen zoals Cito op de schop? 'Het is té bepalend op te jonge leeftijd'
- Nieuws
- Doorstroomtoetsen zoals Cito op de schop? 'Het is té bepalend op te jonge leeftijd'
Over een paar weken moeten groep 8-leerlingen er weer aan geloven: de doorstroomtoets om te bepalen welk schooladvies ze krijgen. Volgens De Volkskrant stappen honderden scholen over naar een andere eindtoets, omdat de resultaten daarvan hoger zouden uitpakken. Maar zou er niet één doorstroomtoets moeten zijn voor álle basisscholen? "Ik denk dat het systeem echt op de schop moet", zegt Freddy Weima, voorzitter van belangenorganisatie PO-Raad, bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Volgens Weima is de doorstroomtoets "veel te belangrijk" gemaakt en wordt er "veel te veel" waarde aan gehecht in het schooladvies. "We hebben die toets veel te bepalend gemaakt op een veel te jonge leeftijd. Kinderen doen dat al op hun elfde en heeft heel veel invloed op hun schoolcarrière", aldus de voorzitter van de PO-Raad.
Vroege selectie
"We selecteren veel te vroeg voor het voortgezet onderwijs en het is veel te erg opgedeeld in vakjes. Daar zijn kinderen nog niet aan toe", gaat Weima verder. In buurlanden blijven kinderen langer bij elkaar in de klas zitten en dat zou een positief resultaat opleveren, aldus Weima. Het onderwijssysteem zou daarom op de schop moeten.
Keuzevrijheid
In Nederland zijn er zes doorstroomtoetsen om het schooladvies van een leerling te bepalen, maar die leveren allemaal verschillende uitkomsten op. "Ik maak me er ernstige zorgen om", zegt Weima. De vergelijkbaarheid tussen de toetsen moet dan ook omhoog. "Keuzevrijheid is in het Nederlandse onderwijsstelsel een groot goed. Maar als het ten koste gaat van de kansen van kinderen, moeten we er goed naar kijken."
Onderwijssocioloog Sara Geve valt op dat deze discussie ieder jaar weer oplaait en is dan ook voorstander van één doorstroomtoets. "Bij de ene toets kun je 20 punten verschillen voor hetzelfde advies, bij de andere 10 punten", zegt Geve. "We moeten naar een systeem waarin leerlingen niet zo snel al in een hokje gestopt worden."
Transparantie
Bij schooldirecteur Jolijn Heijne op school maken ze gebruik van de iep-toets, waarbij ook gekeken wordt naar gevoel en zelfbeeld. "Het gaat erom dat het kind zich ontwikkelt", zegt Heijne. De nadruk moet dus niet liggen op de vergelijkbaarheid met andere leerlingen. Bovendien zorgen de zes verschillende doorstroomtoetsen ervoor dat er geen transparantie is.
Karakter van de school
"Meerdere aanbieders zorgen voor keuzevrijheid, dat is belangrijk. Scholen kunnen dan kiezen voor eentje die past bij het karakter van de school", reageert David Izelaar, directeur van A-Vision. "Ik vind het mooi dat er keuzevrijheid is. Scholen kunnen zelf bepalen wat het beste past, dat vind ik prima zolang het op hetzelfde niveau is", zegt beller Bart Verver. "De doorstroomtoets is onvoldoende om de onderwijskwaliteit te beoordelen", stelt Ilana Rooderkerk, D66-Kamerlid en indiener van een motie om terug te gaan naar één toets.
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!