Huidige onderwijssysteem 'werkt niet' en kinderen zitten thuis: 'Hier zit politieke onwil achter'
- Nieuws
- Huidige onderwijssysteem 'werkt niet' en kinderen zitten thuis: 'Hier zit politieke onwil achter'
Oudervereniging Balans meldt dat zeker 70 duizend kinderen in Nederland geen passend onderwijs genieten en dat het aantal thuiszitters elk jaar hoger wordt. Dat was vijf jaar geleden nog 15 duizend kinderen die thuiszaten. Maar hoe kan dit aangepakt worden? "Er zijn heel veel voorstellen gedaan, maar er is weinig van uitgevoerd. Er zit politieke onwil achter", zegt Lisa Westerveld, Kamerlid namens GroenLinks-PvdA, bij Spraakmakers.
Het Nederlandse onderwijs schiet tekort, zegt nu ook Oudervereniging Balans. Dat komt bovenop de berichten dat Nederlandse kinderen steeds verder achteruitgaan op het gebied van taal en rekenen. Joli Luickx, directeur van de landelijke Oudervereniging Balans, stelt dat kinderen in het huidige onderwijssysteem "niet tot hun recht" komen.
Het niet aankunnen
"Ouders houden hun kind niet zomaar thuis. Je bent zelfs strafbaar, er is leerplicht. Kinderen doen zo hun best, maar vallen uiteindelijk toch uit", stelt Luijckx. Daarom zou er meer gekeken moeten worden naar passend onderwijs, waarbij een passend aanbod voor het kind vooropstaat. "We zien gewoon dat steeds meer kinderen onmogelijk binnen dit systeem het aankunnen."
Complexiteit
Bovendien moeten het reguliere en speciale onderwijs beter moeten samenwerken, gaat Luijckx verder. "We moeten kijken hoe we het systeem aanpassen zodat het voor meer kinderen past. 70 duizend kinderen vinden we te complex om onderwijs aan te geven. Zijn die kinderen dan zo complex? Wij denken van niet", aldus Luijckx.
Oorzaken
Lisa Westerveld, Kamerlid namen GroenLinks-PvdA, zegt dat er "verschillende oorzaken" zijn en noemt het lerarentekort en de overvolle klassen als onderdeel van het probleem. "Sommige kinderen moeten echt in een kleinere setting zitten. Maar daar is ons onderwijs niet op ingericht", zegt het Kamerlid. Ook de financieringsstromen zouden moeten worden aangepast.
Ook de jarenlange en beoogde toekomstige bezuinigingen op onderwijs zijn een probleem, aldus Westerveld. "Het systeem werkt echt niet goed", zegt het Kamerlid. "Dat hele idee van naar school gaan is niet voor elk kind vijf dagen in de week mogelijk. Er zijn heel veel voorstellen gedaan, maar er is weinig van uitgevoerd. Er zit politieke onwil achter."
Voorbereiding
Kinderen dienen aan de gemiddelde norm te voldoen in het onderwijs, maar dat lukt dus niet altijd. Toch vindt docent Jolanda dat dat wel de juiste manier is om het onderwijs in te richten. "Het leven is een gemiddelde", zegt Jolanda. "Ook in het volwassen leven moet je voldoen aan het gemiddelde en vijf dagen in de week naar je werk. Als je daar niet al jong wordt geleerd, kun je dat later ook niet."
Rol van ouders
Docenten zijn "hardwerkende mensen" die er alles aan doen om kinderen "erbij te trekken en te houden", stelt Jolanda, maar ziet ook een taak voor ouders. "Als je kind extra hulp nodig heeft, moet je die aanbieden. Jij bent ouder. Op school doen ze wat ze kunnen en thuis moet je met kinderen aan de bak."
Hoogbegaafd
De zoon van Richard Theijssen zit al vier en een halfjaar thuis omdat hij hoogbegaafd is. "Het is te laat onderkend dat hij bovengemiddeld slim is. Hij is zich gaan aanpassen om niet op te vallen en ging dus onderpresteren. Daardoor kreeg hij de stempel dat hij geen hoogvlieger is. Dan is het tegen de stroming inzwemmen dat dat niet zo is", aldus Theijssen. "Het is eigenlijk gewoon heel verdrietig."
Ook de zoon van beller Mirjam van Bezooijen heeft periodes gehad waarbij hij thuisbleef van school. "In het onderwijs is het zo dat als je niet voldoet aan de gemiddelde norm, dan heb je een probleem", zegt Van Bezooijen. "In het systeem is het aanbodgericht. Zo geven we onderwijs. Maar als een kind daarin niet past, is er geen andere oplossing. Behalve als er leerkrachten zijn die echt naar het kind kijken en buiten de kaders durven te denken. Dan gaat het wel goed."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!