Binnenland
BNNVARA

Angst en copycatgedrag: Hoe (social) media de impact van schooldreigingen vergroten

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Angst en copycatgedrag: Hoe (social) media de impact van schooldreigingen vergroten

Dreiging op scholen is van alle tijden, maar de snelheid en reikwijdte van social media maken dat angst en onzekerheid zich tegenwoordig razendsnel verspreiden. Hoe gaan scholen en politie om met dit soort dreigingen? Gregory van Geene, netwerkspecialist bij de politie, en Bas Iliohan, rector van middelbare school Porteum in Lelystad, praten erover in De Nieuws BV.

Video niet beschikbaar

Via social mediaplatform Snapchat gingen er dreigingen rond aan het adres van scholen in Almere en Lelystad. Er werd gesproken over een mogelijke bom en schietpartij. Hoewel de politie het risico als laag inschatte, bleef er onrust onder leerlingen, ouders en medewerkers. De lessen gaan op advies van politie door, maar toch blijft de school alert.

Elke melding telt

"Wanneer een melding van dreiging op een school binnenkomt, schalen we meteen op", vertelt politie-netwerkspecialist Van Geene. De politie begint met het maken van een risicoanalyse op basis van informatie over het account en geeft hiermee advies aan de scholen. Van Geene: "Je hoopt natuurlijk dat het een grapje is, maar je moet altijd uitgaan van het ergste."

Communicatie

Rector Iliohan benadrukt dat het enorm van belang is dat de communicatie met medewerkers, leerlingen en ouders goed verloopt. Toch is dit niet eenvoudig: "Hoe goed je het ook verwoord, iedereen maakt toch zijn eigen inschatting."Het Porteum besloot het nieuws over de dreiging te communiceren toen de leerlingen al op school aanwezig waren. "Het advies was om de lessen gewoon door te laten gaan, en we vertrouwen op de expertise van de politie", licht Iliohan toe.

Niet alle ouders waren het hiermee eens. Sommige leerlingen werden door hun ouders van school gehaald, wat volgens Iliohan duidt op een breder maatschappelijk probleem. Van Geene vult aan: "Ik begrijp de keuze wanneer je er een slecht gevoel bij hebt, maar wij brengen het advies uit gebaseerd op echt goed, grondig onderzoek."

Nazorg

Na de dreiging was er op Porteum veel aandacht voor de gevoelens en reacties van de leerlingen. Docenten openden het gesprek en gaven ruimte voor vragen en emoties. "Ik wil weten wat het met de leerlingen doet", vertelt Iliohan. "Sommigen zijn geschrokken, anderen zien het juist als een goed excuus om naar huis te gaan. Wel zeggen ze dat ze het fijn vinden hoe we hebben gehandeld."

Vanuit de politie ligt de nadruk in nazorg op bewustwording. "Het is een keihard strafbaar feit", zegt Van Geene. "Ze moeten besef krijgen van de grote hoeveelheid impact die dit met zich meebrengt."

Media-aandacht

De snelheid van social media maakt het mogelijk dat dreigingen razendsnel viraal gaan en een veel grotere groep mensen bereiken dan vroeger. Volgens Van Geene is dit niet zonder risico. "Vroeger bereikte het één school; nu is het exposuregebied veel groter, met een veel groter effect." Tieners gaan elkaar na-apen, wat de politie 'copycatgedrag' noemt.

Daarnaast speelt ook de rol van mainstreammedia een belangrijke factor in het vergroten van de onrust. "Je maakt het groter", zegt Van Geene. "We zeggen niet: doe geen verslag, maar schakel in de toekomst eerst met de woordvoerder van de politie." Hij benadrukt dat media en politie goed moeten samenwerken om te voorkomen dat de situatie escaleert. "Geef ons de ruimte om maatregelen te nemen voordat het nieuws wereldkundig wordt. Dat kan de onrust beperken."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, TikTok en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie