Is dit dé oplossing voor het lerarentekort?
- Nieuws
- Is dit dé oplossing voor het lerarentekort?
Het tekort aan leraren in het onderwijs neemt nog steeds toe. In het hele land zijn er momenteel 9.100 te weinig fulltime leerkrachten. Dit heeft grote gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs. Verschillende initiatieven proberen om nieuwe leraren snel voor de klas te krijgen, om zo het tekort op te lossen. Zo kunnen aspirant docenten door middel van een zij-instroom-traject hun bevoegdheid halen en tegelijkertijd alvast lesgeven in het onderwijs. Is dit dé oplossing voor het lerarentekort?
5 Dagen... Deze hele week over de staat van het onderwijs.
Ingrid van Kuilenburg werkte al dertig jaar in retail, en besloot om daar een baan als leerkracht aan toe te voegen. Het lerarentekort gaf haar het laatste zetje om zich aan te sluiten bij het Aan de Slag voor de Klas (ASK) traject van de Universiteit van Amsterdam. "Ik dacht, ik ben niet de jongste. Ik ben 58 jaar. Maar ik heb nog wel tien jaar tot mijn pensioen, dus dat is een mooie tijd", vertelt ze in 5 Dagen.
Meteen voor de klas
Van Kuilenburg geeft Nederlands op een middelbare school in Heerhugowaard, en dat bevalt haar erg goed. Ook Sarah Welling is enthousiast. Zij volgt hetzelfde traject als Van Kuilenburg, en geeft Engels op een middelbare school in Amsterdam. "Het is precies zo ingepast dat je één dag in de week lesgeven kan combineren met een andere baan die je hebt. En daar komt studeren bij. Dat gebeurt grotendeels in je eigen tijd. Dus het kan allemaal net."
Naast de druk van het traject en de combinatie met andere verantwoordelijkheden, komt het lesgeven ook met de nodige uitdagingen. "Ik geef lessen op een school waar er klassen zijn van 60 leerlingen. Je moet niet verwachten dat je daar een verhaal van langer dan 5 minuten kan houden, want zo werkt het niet", vertelt Welling. Ook Van Kuilenburg erkent de uitdagingen van het voor de klas staan. "Maar als ik feedback vraag, vinden de kinderen het wel hele leuke lessen. Dus het gaat goed."
Onbevoegd voor de klas?
Niet iedereen is enthousiast over het idee om nog niet volledig bevoegde docenten meteen voor de klas te zetten. De kwaliteit van het onderwijs zou in het geding kunnen komen, omdat zij-instromers te vroeg voor de klas komen te staan. Daarnaast vinden sommige scholen dat ze te weinig geld krijgen voor begeleiding van zij-instromers.
"Als je al een tekort hebt op scholen, heb je ook niet de capaciteit om mensen zelf te begeleiden", vertelt Welling. "Dan ga je als zij-instromer ook een beetje dobberen. En dat kan het wel moeilijk maken." Ook Van Kuilenburg ziet de uitdaging van het begeleiden van zij-instromers terug in de praktijk. "Dan merk je soms dat je eigen werkplekbegeleider er ook een beetje nerveus van wordt als zij daar minder ervaring in hebben. Dat is een beetje zoeken met elkaar. Maar als je daar met elkaar over praat, dan kom je daar vanzelf wel uit."
Koudwatervrees
Toch zijn zowel Welling als Van Kuilenburg enthousiast. "Ik ben echt heel blij dat ik het heb gedaan", geeft Welling toe. Van Kuilenburg: "Voor de werkgevers: weg met die koudwatervrees voor zij-instromers. Ga het omarmen, ga het gesprek aan, ga kijken hoe het werkt. En dan zul je zien dat het hartstikke leuk is. Dan krijg je gewoon veel meer mensen die óf helemaal de overstap maken, óf zoals ik, voor een deel van de tijd lesgeven in het onderwijs."
5 Dagen
5 Dagen: Jouw nieuws, jouw verhaal. Elke werkdag live van 20.00 tot 20.30 uur. De gele NPO Radio 1-bus staat elke week in een andere gemeente in het land.
Presentator in de bus is Jo van Egmond (op vrijdag Ajouad El Miloudi). Verslaggever ter plekke is Mirthe van der Drift.