Binnenland
KRO-NCRV

Aanpakken regelgeving rondom e-bikes en fatbikes is 'soort geloofsdiscussie' geworden

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Aanpakken regelgeving rondom e-bikes en fatbikes is 'soort geloofsdiscussie' geworden

Het aantal fatbike-ongevallen onder jongeren is sterk gestegen, waardoor er gepleit wordt voor strengere regels omtrent e-bikes. Maar wat voor regels zouden dat moeten zijn? En gaan die ook daadwerkelijk helpen om ongevallen met e-bikes te voorkomen? "Dit is een soort geloofsdiscussie aan het worden", zegt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond, bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

"Wanneer je inspanning levert, krijg je alertheid. Op een e-bike staat de inspanning niet gelijk aan de snelheid die je levert", zegt schaatser en commentator Martin Hersman. "Je perceptie van remmen is daardoor niet in verhouding. Dat maakt het hartstikke gevaarlijk." Hersman stelt dat een helmplicht en een leeftijdsgrens van 16 jaar een goed idee zou zijn.

Ongemak

Jayna van 11 moet dagelijks 15 kilometer naar school fietsen. "Als ik niet meer op een e-bike zou mogen, hou ik weinig tijd over voor andere dingen. Ik wil best een helm dragen als dat moet." Volgens Van Garderen, directeur van de Fietsersbond, is het legitiem dat Jayna op een e-bike rijdt. "Bij deze afstand begrijp ik dat heel goed. Onder de tien kilometer en 16 jaar raden we kinderen af om op een e-bike te rijden", zegt Van Garderen.

"Al is dit maar een kleine fractie van de ongevallen", zegt Van Garderen, omdat het merendeel van de ongevallen op een e-bike bij de jongeren tussen de 16 en 19 jaar plaatsvindt. "Dat neemt niet weg dat de fatbike een uitzondering is", vertelt Van Garderen.

Volgens de directeur moeten er veel meer aspecten worden onderzocht om te zien wat de grote risico's van e-bikes zijn. "De e-bikes moeten apart geregistreerd worden, evenals de soorten ongevallen en letsels. Maar er moet ook onderzoek gedaan worden naar de auto's die tegenwoordig een stuk groter en zwaarder zijn, waardoor een ongeval van een fietser met een auto stukken schadelijker kan zijn."

Geloofsdiscussie

De directeur benoemt dat het allergrootste deel van de ongevallen zelfs bij ouderen boven de 70 plaatsvindt. "Het is een soort geloofsdiscussies aan het worden", zegt Van Garderen. "Wij hebben in de kamer reactie gegeven dat we deugdelijk een aparte categorie willen vastleggen voor de regelgeving van fietsen die de motorische aspecten hebben. Niet generiek voor alle e-bikes, maar wel voor de Fatbikes."

Slachtoffers

Er verschenen in de periode april tot en met juni van dit jaar al 115 personen op de eerste hulp na aanleiding van een e-bike-ongeval.

Jeroen Poos is traumachirurg bij het Medisch Centrum in Leeuwarden. Hij ziet iedere dag fietsongevallen op zijn afdeling. "We zien een toename in ongevallen op Fatbikes, dit is een nieuwe en groeiende groep. Met name het grotere aantal hoofdletsel bij jongeren door dit soort ongevallen is opvallend." Volgende week vindt er een landelijke meetweek plaats op iedere Spoedeisende hulp. Daarbij wordt er gekeken naar alle verschillende factoren van ongevallen en wordt er ook onderscheid gemaakt tussen Fatbikes en E-bikes.

Sowieso een helm!

"Op racefietsen zet het merendeel tegenwoordig een helm op en word je eerder aangesproken wanneer je dat niet doet. Dat zou hierbij toch ook moeten?" zegt Hersman. Geen helm opzetten is echt een Nederlandse gewoonte, vertelt Kamran Ullah, hoofdredacteur van De Telegraaf. "Je haalt de expats er zo tussenuit op het fietspad."

David Baden, SEH-arts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA), en zijn collega's pleiten al jaren voor een helmplicht. "Je wil dat er geen slachtoffers komen die je had kunnen voorkomen", zegt Baden. Hij begrijpt de aantrekkelijkheid van een helmplicht omdat het duidelijk te handhaven is, maar volgens hem is er meer nodig, zoals de eerder genoemde leeftijdsgrens. De arts vindt het onbegrijpelijk dat er voor scooters een leeftijdsgrens van 16 jaar is, maar iedereen zomaar met een e-bike het fietspad op kan: "Dan wordt het speelgoed."

"Volgens mij is het grote verschil tussen e-bikes en normale fietsen de snelheid", zegt Armando Muis, oprichter van fatbike- en scooterproducent La Souris. "Degene die geen helm op willen op de scooter, rijden nu op fatbikes. Die gaan ook 25 kilometer per uur."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie