Economie
EO

Deze verkoper van fatbikes verdient goud geld, maar wil strengere regels

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Deze verkoper van fatbikes verdient goud geld, maar wil strengere regels

Dagelijks verkoopt fatbikeverkoper Armando Muis meer dan 100 fatbikes, maar ook hij vindt dat het niet zo langer kan. In Geld of je leven pleit hij voor strengere regels: "Veel fatbikes hebben een te zware motor en zijn véél te makkelijk op te voeren."

De kritiek op fatbikes zwelt aan: wat kunnen we daartegen doen? (23 juli 2024) - Geld of je leven

Op straat is er geen ontkomen meer aan: de populaire fatbikes – een e-bike met dikke wielen – zoemen aan alle kanten om je heen. Vooral jongeren rijden erop. Het levert regelmatig gevaarlijke situaties en ongelukken op. Deze week nam de Inspectie Leefomgeving en Transport nog 6.000 fatbikes in beslag van Chinese makelij, omdat ze niet voldoen aan de wettelijke eisen.

'Verlaag de maximumsnelheid'

Dit wordt vooral veroorzaakt door de snelheid, zegt Muis, die allereerst pleit om de maximumsnelheid te verlagen. "Wie heeft ooit bepaald dat een e-bike 25 kilometer per uur mag rijden? Als ik op een normale fiets fiets, rij ik dat echt niet", zegt hij. "Een e-bike is eigenlijk bedoeld als normale fiets waar je minder inspanning voor hoeft te leveren, dus hij zou niet harder moeten gaan dan een normale fiets." In plaats van 25 zou 20 een prima maximumsnelheid zijn, zegt hij.

Veel fatbikes gaan overigens al veel harder, bijvoorbeeld 30. Dit komt omdat ze zijn opgevoerd. Dit is verboden, maar wordt matig gehandhaafd, vindt Muis. "Je moet gewoon zeggen: één keer constateren is een boete, twee keer constateren is inbeslagname en vernietigen", zegt hij.

'Voer een minumumleeftijd in'

Een andere regel die Muis graag ziet is een minimumleeftijd. "Een kind van 9 kan nu op een opgevoerde fiets fietsen", peinst hij. Hij denkt aan de leeftijd van 12, zodat kinderen die naar de middelbare school moeten fietsen zo'n fatbike kunnen rijden.

De VVD pleitte onlangs voor een minimumleeftijd van 16, maar Muis is bang dat kinderen dan met de bus gaan. "Een helmplicht ben ik om die reden ook niet voor", zegt hij. Mocht die leeftijd van 16 ingaan, geldt hij overigens voor alle e-bikes, bleek eerder in een uitzending van het programma Dit is de dag. Dit komt omdat de fatbike geen aparte status heeft.

In eerste instantie waren het overigens geen tieners die fatbikes kochten, vertelt Muis. "Toen we begonnen was de gemiddelde leeftijd juist 30." Inmiddels zijn het wel vooral tieners.

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie