Overlast fatbikes moet aangepakt worden: 'Leeftijdsplicht, helmplicht en niet meer opvoeren'
- Nieuws
- Overlast fatbikes moet aangepakt worden: 'Leeftijdsplicht, helmplicht en niet meer opvoeren'
De vier grootste leveranciers van fatbikes in Nederland presenteren vandaag een plan om opgevoerde fatbikes tegen te gaan. Uit een steekproef in Amsterdam bleek namelijk dat de helft te hard kon gaan. "Mensen ervaren overlast en wij denken dat daar iets aan te doen is", zegt Niels Willems van de Nederlandse fatbikefabrikant Brekr bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Brekr is samen met Phatfour, Doppio en Knaap de grootste leverancier van fatbikes in Nederland. De fietsen worden vaak opgevoerd, waardoor ze niet 25 kilometer per uur gaan, maar zelfs 50 kilometer per uur. "Mensen weten niet wat de consequenties zijn wanneer ze zelf fatbikes opvoeren", zegt Willems. Daarom pleit hij onder andere voor voorlichting. "Wanneer je 'm opvoert, wordt het een brommer en overtreed je allerlei regels."
Opvoeren
Volgens Willems hebben leveranciers twee opties: of je maakt het heel moeilijk om de fatbike op te voeren of je werkt het in de hand. Daarnaast bestaan er zogenoemde opvoersetjes. "Als je aangehouden wordt en je zet die uit, kan de politie niets", legt Willems uit. Ook daar kan een stokje voor gestoken worden.
Leveranciers
Bovendien pleit Willems voor een verbod op de invoer van illegale fatbikes. "Die fatbikes voldoen ook niet aan de regels. Als consument hou je je dan niet aan de regels. Als je iemand dan aanrijdt, kan het zijn dat je verzekering het niet dekt en ben je de rest van je leven aan de beurt." Willems wil ook dat ouders meer verantwoordelijkheid nemen, aangezien er geen minimumleeftijd is voor de fatbike.
Maatregelen
Maar een helmplicht ziet Willems niet gebeuren. "Met een helm is het niet meer aantrekkelijk." Armando Sluis van fatbikeleverancier La Souris ziet dat anders. "Het moet aangepakt worden", meent Sluis en stelt een aantal regels voor. "Ik vind dat er een minimumleeftijd moet komen, ook al heb ik daar zakelijk gezien niets aan. Die helmplicht heeft effect op onze handel, maar voor de veiligheid is het wel nuttig. Je kunt nu eigenwijs door blijven leveren. Het wordt sowieso wel opgevoerd, dus de overheid moet er ook naar handelen."
Snelheid
Sjors van Duren is planoloog en fietsexpert bij ingenieursbureau RoyalHaskoning en meent dat er vooral iets gedaan moet worden aan de snelheid van de fatbike. "E-bikes en fatbikes gaan erg hard over de fietspaden. Dat is angstig voor andere fietsers." Zo ervaart luisteraar mevrouw Elzenburg het ook. "Het plezier in het fietsen wordt voor mij voor een groot deel vergalt." Daarnaast moeten ouders zich "achter de oren krabben" of ze wel willen dat hun kinderen op zo'n fatbike fietsen.
'Heb een beetje begrip'
Luisteraar Henk is dol op zijn fatbike, maar heeft voor de veiligheid zelf gekozen om een helm te dragen. "In de stad moet je ontzettend opletten. Ze flitsen links en rechts langs je heen. Het is onbegrijpelijk dat zulke jonge mensen op zulke duren dingen zetten. Dus een leeftijdsplicht en een helmplicht, maar ook dat het niet opgevoerd kan worden", zegt Henk. Volgens Erik de Bree moeten mensen zich inleven in de fatbike-rijders. "Kijk eens hoe je je zelf zou gedargen op die leeftijd. Heb een beetje begrip. Ga er nou eens vanuit dat je medeweggebruikers het verstand van een garnaal hebben. Dat had jij destijds ook."
KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.