Wat valt er te zeggen voor een brede en langere brugklas?
- Nieuws
- Wat valt er te zeggen voor een brede en langere brugklas?
Met zeven verschillende niveaus in ons onderwijs onderscheidt Nederland zich met haar schoolsysteem. De vraag is natuurlijk of leerlingen zo het optimale uit zichzelf kunnen halen. Marjolein Moorman, wethouder Onderwijs in Amsterdam, denkt dat het anders moet. "Later selecteren, maar beter differentiëren", zegt Moorman bij Spraakmakers.
Spraakmakers Special: Waarom hebben we geen brede brugklassen?
Wat houdt een brede brugklas eigenlijk in? Het idee erachter is dat scholieren niet al op 11- of 12-jarige leeftijd een niveau toegeschreven kregen, maar drie jaar lang gemengd onderwijs krijgen. Dat houdt in dat de vmbo-niveaus samen in de klas zitten met de havo- en vwo-leerlingen. "Kinderen die heel intelligent zijn gaan niet minder presteren door langer in een brede brugklas te zitten", zegt Moorman.
'Intelligentie is niet besmettelijk'
"Een mythe die ik wil ontkrachten: intelligentie is niet besmettelijk", gaat Moorman verder. Dat wil zeggen dat niet opeens iedere vmbo-t-leerling opklimt naar het vwo, maar andersom gebeurt het ook niet zo snel. "Kinderen die heel intelligent zijn gaan niet minder presteren door langer in een brede brugklas te zitten", aldus de wethouder.
Passend niveau
Het voordeel van een brede brugklas dat leerlingen niet op een jonge leeftijd al worden "afgeschreven", maar langer de tijd krijgen om zich te ontwikkelen. "Wat je ziet, is dat kinderen hun advies worden. Dan denken kinderen: blijkbaar past dit bij mij. De kans dat je later, als je meer kan, omhooggaat is dan heel klein", stelt Moorman. De kans dat leerlingen op het bij hen passende niveau uitkomen, is groter bij de brede brugklas.
Evalueren
Maarten Stok is natuur- en scheikundedocent en ziet de voordelen van een brede brugklas. "Je gaat de leerling drie jaar observeren om te kijken wat die kan." Op de Vinse School in Amsterdam, waar Stok werkzaam is, evalueren ze het niveau van een leerling elk jaar. "Na drie jaar elke keer zo’n evaluatie doen, kom je tot een goed advies." Volgens Stok is dit een "veel draagbaarder" advies dan dat kinderen normaliter op basisscholen krijgen.
Win-win
Bovendien komen leerlingen van verschillende niveaus elkaar meer tegen, wat hen empatischer maakt en polarisatie voorkomt, stelt Stok. "Het is win-win." In Scandinavische landen wordt dit model al toegepast. "Kwaliteit en prestaties schoten enorm naar boven toen zij later gingen selecteren", legt Moorman uit. "Als je later gaat selecteren, blijken heel veel kinderen op een ander niveau uit te stromen dan hoe ze werden ingeschat toen ze elf jaar waren."
Verdelen
Volgens Stok zijn er ook heel wat vakken waarbij niveau er überhaupt niet toe doen, zoals muziek en gym, maar waar ook gedifferentieerd wordt. "We zouden ook moeten kijken naar de kinderen die heel moeilijk mee kunnen komen, daar moet extra aandacht naar. Ook naar de leerlingen die zich vervelen in de klas. Maar moeten we nou alle kinderen over zeven verschillende niveaus verdelen?" voegt Moorman daaraan toe.
Overhevelen
Claudy Oomen, onderwijskundig adviseur en trainer bij Universiteit Utrecht, is minder enthousiast. "Het speelt zich af in een bepaalde context, dat kun je niet zomaar overplaatsen naar onze samenleving. We kunnen leren van dat model, maar voor het zover is, moet er heel veel gebeuren", stelt zij. "Je stelt de keuze uit, maar hoe je dan aan het einde van die rit bepaalt waar een leerling heen kan, is een tweede."
Ouders
Daarnaast vreest Oomen vooral dat dit de prestatiedruk onder leerlingen verhoogt. "Hoogopgeleide ouders met kinderen die een mavo-advies hebben gekregen, gaan daar ook heen in de hoop dat hun kinderen nog op een hoger niveau terechtkomen." Moorman vindt dat geen issue: "Moeten we ons hele systeem inrichten op een paar ouders die zo’n hoge druk leggen op hun kinderen?"
KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.