Zichtbare 'trendbreuk' in beleid elektrische auto's: 'Moeten we niet willen'
- Nieuws
- Zichtbare 'trendbreuk' in beleid elektrische auto's: 'Moeten we niet willen'
De ANWB waarschuwt dat elektrisch rijden fors duurder gaat worden. De organisatie voor verkeer en toerisme heeft alle kosten voor groen rijden op een rijtje gezet en concludeert dat de afschrijving van een elektrische auto veel harder gaat dan van benzineauto's. Daarnaast zal de subsidie op motorrijtuigenbelasting de komende jaren worden afgebouwd. "Dat moeten we niet willen als we naar schonere mobiliteit willen", zegt Marga de Jager, directeur van de ANWB, bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Als er niet wordt ingegrepen, komt de verduurzaming op de weg in het gedrang, stelt ANWB. De motorrijtuigenbelasting zal komend jaar naar 25 procent stijgen, daarna naar 75 procent. Daardoor gaat het 76 cent per kilometer kosten voor een elektrische auto, wat 9 cent duurder is dan voor een benzineauto. "Elektrische auto’s zijn zwaarder dan benzineauto’s, dus dan wordt het duurder om elektrisch te rijden", zegt De Jager.
Oneerlijk en onduidelijk
Omdat elektrische auto's zwaarder zijn dan benzineauto's, wordt de motorrijtuigenbelasting dus hoger. "Iedereen staat open voor de beweging naar elektrisch rijden. Maar de aanschafprijs is een hoge drempel, daarnaast de oneerlijkheid en onduidelijkheid over de belasting vanuit de overheid", aldus De Jager.
Korting
Bovendien is Nederland een "tweedehandsauto-land", zegt De Jager. Maar voordat de elektrische auto's tweedehands verkrijgbaar zijn, moeten er meer op de markt komen. Om deze ontwikkeling door te zetten, stelt de ANWB een korting van 40 procent op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's. "Dan zit je op het vergelijkbare niveau van een benzineauto", zegt De Jager.
'Minder aantrekkelijk'
Volgens Maarten van Biezen van Vereniging van Elektrische Rijders is het nu nog goedkoper om een elektrische auto te hebben, zeker als je thuis kunt opladen. Met de voorgenomen veranderingen wordt het "minder aantrekkelijk" om te investeren in een elektrische auto. "Het is natuurlijk onduidelijkheid met een richting, het wordt duurder. Die combinatie houden mensen niet van."
Trendbreuk
"Het rijdt fijner, geeft meer rust en het is veel goedkoper. Het is ook heel belangrijk voor gezondheid en klimaat. Het heeft dus een enorme bijdrage en rijdt veel fijner. Het is een no-brainer", concludeert Van Biezen. Herman Vollebergh, hoogleraar Economie van Milieubeleid aan de Tilburg University, meent dat er een "trendbreuk" is. "Dit is iets te snel, gezien de onzekerheid op de markt."
'Moment komt nog'
"De afgelopen jaren waren de berichten dat we meer elektrisch moesten rijden, nu lijken we opeens van mening dat fossiele brandstoffen beter zijn. Maar dat beleid is niet goed om dat te continueren", aldus Vollebergh. Wanneer de elektrische auto een "echt substituut" is, kan de belasting omhoog, stelt de hoogleraar. "Dat moment komt."
Openbaar vervoer
Beller Ellen Hiep vindt benzineauto's "niet van deze tijd" en snapt de opstelling van de overheid niet. "We willen klimaatdoelen halen, maar we beperken elektrisch rijden", zegt Hiep. Luisteraar Steef Rijers pleit ook voor stimulans. "Het moet hetzelfde blijven, niet zo’n melkkoe als bij oudere auto’s. Dan haal je de motivatie weg." Beller Pieter van Eijck pleit juist voor een beter OV. "Als we het voor het milieu doen, kunnen we ook een stap verder gaan. We kunnen het OV beter regelen, dan gaan mensen zowel minder elektrisch als benzine rijden."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!