Hema-homo's
- Nieuws
- Hema-homo's
De Pride is nog maar net begonnen en het varende hoogtepunt moet nog komen, maar de verontwaardigde roze toetsenbord-activisten draaien nu al overuren. Want alles en iedereen die zaterdag niet op een boot staat, is homofoob of op z'n minst fout. Erger nog, de mensen die wél op een boot staan, maar met in de ogen van de activisten de verkeerde bedoelingen zijn nog fouter! Waarom? COMMERCIE! Het bedrijfsleven probeert geld te verdienen aan arme homo’s! Nep-solidariteit noemt advocaat Sidney Smeets het op Twitter, met een plaatje erbij waarin gerept wordt over 'Rainbow Capitalism'.
U moet namelijk weten, jarenlang zijn homo’s, lesbiennes, transgenders en de rest van de niet-hetero's, in het diepste geheim met rust gelaten door het kapitalistische systeem. Ze hadden het immers al moeilijk genoeg. Bovendien viel je grote kunstenaars als Gerard Reve, Liberace en Albert Mol niet lastig met ordinaire alledaagse callcenter-belletjes over hun elektriciteitsverbruik.
Wapserveen
Maar sinds een homoseksuele boer uit Wapserveen zich daardoor in de jaren negentig achtergesteld en gediscrimineerd voelde (ook een homo-boerenbedrijf verbruikt meer stroom dan menigeen misschien denkt) is het hek van de dam. Iedereen moet ineens gelijk behandeld worden en dus vallen nu ook LHBTI+'ers ten prooi aan de machtige klauwen van het grote geld.
Het begon met de horeca. Elk weekend wordt er massaal geld afgetroggeld van homo's in en om de Reguliersdwarsstraat. Ze moeten nu niet alleen voor hun drankjes betalen, maar net als hetero's gewoon harde pegels neertellen als ze hun jas in de garderobe willen hangen of zelfs maar naar de wc willen gaan. En het wordt steeds erger. Het gay minded festival Milkshake dat afgelopen weekend in Amsterdam werd gehouden en waar flink voor werd geadverteerd, werkte met de slinkse kapitalistische hetero-truc van de muntjes, waardoor je omgerekend bijna vijf euro betaalde voor één plastic(!) bekertje (die ook 5 euro kostte) witte wijn.
Regenboogtompouce
Goed, zou je kunnen zeggen, dat zijn dan misschien nog homo’s die geld willen verdienen aan andere homo’s. Soit. Maar nu hebben de 'witte cis heteroman' (dixit Sidney Smeets) bakkers van de Hema regenboogkleurige tompoucen bedacht om homogeld binnen te harken. Tony's Chocolonely heeft regenboogkleurige gaybar-wikkels gemaakt voor om de chocoladerepen van LHBTI+'ers. AH to Go heet deze week AH to Gay. Shell heeft de daklijsten van vier tankstations in de hoofdstad beschilderd in regenboogvlagkleuren (helaas staan de kleuren weliswaar op de kop, maar het is allemaal nog even wennen voor zo'n groot wereldwijd oliebedrijf dat bij hen ook homo’s tanken). En sommige ING-pinautomaten in Amsterdam heten deze week INGay-automaten. Ik bedoel, hoe duidelijk wil je de zucht naar geld uitgevende gays hebben!
Noot van de redactie
Bij het plaatsen van deze column is een fout gemaakt bij het redigeren van de tekst. In plaats van de zinsnede "de 'witte cis heteroman' (dixit Sidney Smeets) bakkers van de Hema" is per abuis de tekst "de 'witte cis heteroman'-bakkers (dixit Sidney Smeets)" geplaatst. Wij betreuren dat zeer. Hierboven kunt u alsnog de oorspronkelijke tekst lezen.
Tegen het zere been
Sommige van die bedrijven varen zelfs méé in de Canal Parade. Daar betalen ze grof geld voor. En dat is dus helemaal tegen het zere been. Ze zéggen zelfs gewoon onomwonden hardop dat ze dat doen om hun steun uit te spreken voor gelijkheid. Maar sommige homo’s wíllen helemaal geen gelijkheid. Die willen niet, net als hetero’s, elke week Blokkerfolders in de bus met voor hun bestemde feestpruiken. Laat staan dat ze die ordinaire Hema-tompoucen willen eten.
Waarom niet? De zojuist al aangehaalde Gerard Reve schreef ooit het antwoord: "Geneesmiddel tegen de heteroseksualiteit: 'De patiënt begeve zich, gedurende een gehele week, elke middag naar de Hema op de Nieuwendijk, en vertoeve daar, van kwart over drie tot kwart voor vier, in de gebakafdeling.'"
Kortom: gelijkheid prima, maar er zijn grenzen!
Happy Pride allemaal. Met of zonder tompouce, want dat zal homo’s in landen waar de doodstraf op hun liefde staat, worst wezen.
Over Lammert de Bruin
Lammert de Bruin is iedere dag te horen bij Radio EenVandaag op NPO Radio 1 met de rubriek #TrendingVandaag. Hierin deelt hij de meest besproken onderwerpen op social media. Ook zelf twittert hij fanatiek op zijn account @Lammert.