Wetenschap & Techniek
NOSNTR

Hoe nieuwe politieke partijen de aandacht van de media krijgen: 'Ze houden onze democratie gezond'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe nieuwe politieke partijen de aandacht van de media krijgen: 'Ze houden onze democratie gezond'

NSC van Pieter Omtzigt gaat aan kop in de peilingen. Een nieuwe partij die het zo goed doet is niet helemaal uniek, maar wel bijzonder zegt politiek communicatiewetenschapper Rachid Azrout in de podcast Kennis & Co. "Nieuwe partijen brengen hoognodige vernieuwing in de politiek."

#27 - Waarom we nieuwe politieke partijen moeten koesteren - Kennis & Co

Rachid Azrout onderzoekt aan de Universiteit van Amsterdam hoe nieuwe partijen media-aandacht krijgen. De afgelopen jaren zijn er meerdere nieuwe partijen ‘ineens’ heel groot geworden, zoals NSC. “Veel van die partijen hadden eigenlijk al een Kamerzetel, waardoor hun ideeën al in de kamer te horen waren”, zegt Azrout. "Dat zien we aan NSC, maar dat was ook zo met de PVV of Denk."

Er zijn natuurlijk ook nieuwe partijen die niet kunnen profiteren van een zetel in de kamer. Volgens Azrout zijn er een aantal manieren waarop zo’n partij toch de aandacht van de media op zich kan vestigen. “Dat heeft alles met ‘nieuwswaarde' te maken.”

Quote

BVNL zegt dat zij de échte partij zijn voor ondernemers en niet de VVD

Rachid Azrout, politiek communicatiewetenschapper

Nieuwe politieke partijen kunnen het beste een thema eruit pakken die bij journalisten en kiezers bekend is. "Journalisten vinden het fijn om een bekend verhaal op te pakken. Ook voor de kiezers is dat fijn, die kunnen het verhaal in het grotere geheel plaatsen."

Het is voor nieuwe partijen dus het makkelijkste om kiezers aan te spreken op bestaande thema’s. "Dat probeert bijvoorbeeld BVNL, die zeggen dat zij de echte partij zijn voor ondernemers en niet de VVD."

Quote

“Wij, media én kijkers, smullen van een conflict tussen partijen"

Rachid Azrout, politiek communicatiewetenschapper

Rachid Azrout heeft in zijn onderzoek specifiek gekeken naar hoe nieuwe partijen het onderwerp klimaat op de kaart probeerden te zetten. Hij zag drie reacties van de gevestigde partijen op de nieuwe, groene partijen. “Partijen konden het onderwerp compleet negeren. Dat is eigenlijk best een goede manier.”

Maar het negeren kan niet altijd volgehouden worden. “Dan moet je reageren”, zegt Azrout. “Je kan er tegenin gaan of er in meegaan.” Het er tegenin gaan is misschien wel het beste voor een nieuwe partij. "Wij, media én kijkers, smullen van een conflict tussen partijen, de groene partij wint hierbij."

Onderwerpen 'stelen'

Op het onderwerp klimaat zag Azrout ook nog een derde mogelijkheid; het onderwerp wordt ‘gestolen’. “Als gevestigde partijen het onderwerp, zoals klimaat, helemaal overnemen dan zie je dat kiezers toch voor de grote partijen kiezen.”

Om deze reden zijn nieuwe partijen volgens Azrout belangrijk. “Als een onderwerp wordt overgenomen, moet zo’n nieuwe partijen eigenlijk net zo blij zijn. Het onderwerp staat dan op de kaart.”

Azrout is daarom voor de komst van meer nieuwe partijen. "Het moet voor nieuwe partijen makkelijk zijn om nieuwe ideeën aan te dragen in het parlement." Het is ook van belang voor de kiezer. "Zo is er meer keus op een partij die echt bij jouw idealen past."

Podcast Kennis & Co

Hoe kwam wetenschap in het nieuws deze week, hoe werd het gebracht, en wat viel eraan op? En wat gebeurde er in de wetenschap dat níet in het nieuws kwam, maar toch de moeite waard is om te weten?

Wetenschapsjournalist Jop de Vrieze neemt samen met side-kicks Josta Bosma, Bouwe van Straten en Rob Ramaker de need to knows en nice to knows door in de podcast Kennis & Co. Zij volgen als wetenschapsredacteuren op de NOS nieuwsvloer het nieuws op de voet en nodigen onderzoekers uit die aan de frontlinie staan.

Luister Kennis & Co hier

Ster advertentie
Ster advertentie