Zelfrijdende auto’s kunnen zorgen voor meer files
- Nieuws
- Zelfrijdende auto’s kunnen zorgen voor meer files
Het is druk op de Nederlandse wegen: het aantal files neemt al jaren toe. De zelfrijdende auto geldt als mogelijke oplossing voor dit probleem. Maar helpt autonoom rijden echt het aantal files terug te dringen?
Zelfrijdende auto's kunnen ook voor méér files zorgen
Volgend jaar rijden er een miljoen zelfrijdende taxi’s rond in de VS, beloofde Tesla-baas Elon Musk eerder deze week. Hoewel we niet weten of Musk die torenhoge ambitie waar kan maken, is het wel duidelijk dat de zelfrijdende auto in opkomst is.
Ook dichter bij huis wordt aan de ontwikkeling van de zelfrijdende auto gewerkt: de TU Delft is er zelf eentje aan het bouwen. Nieuws en Co nam een kijkje in het Delftse lab en sprak met universitair docent Mobiliteitssystemen Maaike Snelder over zelfrijdende auto’s en het fileprobleem.
Dichter op elkaar rijden
Snelder denkt dat zelfrijdende auto’s zeker kunnen bijdragen aan het oplossen van het fileprobleem. "Zo’n 25% van alle files komt door ongevallen, en vaak spelen menselijke fouten daar een rol in. De hoop is dat die voertuigen de situatie veiliger kunnen maken." Daarnaast kunnen zelfrijdende auto’s de capaciteit van de weg vergroten, legt ze uit, omdat ze dichter op elkaar kunnen rijden. “Dan kunnen er gewoon meer voertuigen in dezelfde tijd over de weg." En ze kunnen het verkeer stabieler maken, waardoor 'schokgolven' – waarbij plotseling remmen een file veroorzaakt – minder zullen voorkomen.
Files kunnen ook juist toenemen
Maar er zit ook een andere kant aan het verhaal, benadrukt Snelder. De zelfrijdende auto kan reizen met de auto namelijk ook aantrekkelijker maken: het is comfortabel, hij brengt je van deur tot deur en je kunt je tijd nuttig besteden. Als daardoor straks meer mensen de auto pakken in plaats van de fiets of het openbaar vervoer, wordt het juist nog drukker op de wegen, denkt Snelder. "Daardoor kunnen de files ook weer toenemen."
Volgens haar is het daarom belangrijk dat we kijken welke maatregelen we kunnen nemen om het gewenste effect te bereiken. Bijvoorbeeld door te bepalen op welke wegen zelfrijdende auto’s wel en niet mogen rijden, en door te investeren in intelligentere infrastructuur die met de voertuigen kan communiceren.
NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap
Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus
En wanneer je maar wilt in de podcast Focus Wetenschap