Terug naar 130 kilometer per uur ligt op de formatietafel: 'Afleiding van wat er echt speelt'
- Nieuws
- Terug naar 130 kilometer per uur ligt op de formatietafel: 'Afleiding van wat er echt speelt'
PVV, VVD, BBB en NSC zijn serieus aan het overwegen om de maximumsnelheid weer te verhogen naar 130 kilometer per uur, melden bronnen aan AD. Politiek commentator Kees Boonman heeft weinig vertrouwen dat dit plan van de grond komt. "Het is afleiding van wat er daadwerkelijk speelt", aldus Boonman bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
De formerende partijen zouden advies vragen aan ministeries of het plan om de maximumsnelheid weer te verhogen haalbaar is. "Dat advies zal waarschijnlijk zijn dat het geen goed idee is", denkt Boonman. De politiek commentator is vooral verbaasd dat dit onderwerp nu op tafel ligt. "Gezien het totaal van de onderwerpen waar beslissingen over genomen worden, is dit een heel raar verhaal. Maar het trekt aandacht."
Onzinmaatregel
Overdag 100 kilometer per uur rijden werd geïntroduceerd om de stikstofuitstoot verder in te perken. "Het heeft een groot effect gehad", stelt Norbert Ligterink, senior onderzoeker voertuigemissie bij TNO. Bovendien zou harder rijden geen tijdwinst opleveren, is 100 kilometer per uur goedkoper omdat je minder benzine verbrandt, is de geluidsoverlast minder én zorgt het voor minder zware verkeersongelukken. Toch willen veel mensen weer naar 130 kilometer per uur. "Ik vind het een onzinmaatregel", zegt luisteraar Boudewijn de Jong.
Aanpakken
Volgens De Jong zijn onze snelwegen ertoe in staat om 130 kilometer per uur aan te kunnen. Het zou "nauwelijks" de moeite zijn, aangezien het procentueel weinig stikstofreductie oplevert. "Als je naar milieu wil kijken, moet je heftigere industrieën aanpakken." Andere automobilisten zien de voordelen er wel van in. "Laat die autosnelwegen zoals het is. 100 kilometer per uur is meer dan genoeg, je kunt toch niet harder", reageert beller Michiel Rotteveel.
Ideeënarmoede
"Als je iets aan de mobiliteit wil doen, doe dan iets aan het OV. Het is met de trein niet te doen", gaat Rotteveel verder. Luisteraar Caren Schipperus noemt het "ideeënarmoede" en vindt dat dit nu geen onderwerp in de formatie zou moeten zijn, aangezien er belangrijkere onderwerpen zijn om over te discussiëren, zoals asiel, klimaat en wonen. "Als dit de toon van de muziek is, ben ik niet positief gestemd."
Eenvoudig
"Mensen rijden asociaal", vindt luisteraar Fataneh Farzad. "Het gedrag van de bestuurders, als je kijkt naar hoe druk het is op de weg, hoe mensen rijden, het is alsof ze altijd haast hebben. Voor de veiligheid is het beter om het te laten, vooral bij de Randstad en drukke steden." Adjunct-hoogleraar Verkeerspsychologie en Mobiliteitsbehoud Dick de Waard benoemt dat het in de jaren 90 ook zo was dat men 100 kilometer per uur reed. "Het is heel eenvoudig. Hoe harder je rijdt, hoe meer energie je kwijt moet en hoe vervelender een verkeersongeluk wordt."
KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.