Politiek
WNL

Minister Harbers reageert op kritiek Arib: 'Omwonenden Schiphol hebben niks aan papieren werkelijkheid'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Minister Harbers reageert op kritiek Arib: 'Omwonenden Schiphol hebben niks aan papieren werkelijkheid'

Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) heeft zijn plannen voor Schiphol bijgeschaafd, enkel zodat ze in Brussel worden goedgekeurd. Dat zegt hij in Sven op 1. Daarmee reageert de bewindsman op de kritiek van Khadija Arib, voorzitter van de Maatschappelijke Raad Schiphol, vanochtend in het AD.

Video niet beschikbaar

Per 2025 gaat het aantal nachtvluchten op Schiphol flink omlaag om geluidsoverlast te verminderen, nadat de rechter oordeelde dat het kabinet te weinig doet om overlast weg te nemen. Ook sluiten 's middags twee landingsbanen, die de meeste hinder veroorzaken, zo maakte Harbers eind vorige maand bekend.

Het biedt misschien soelaas, maar omwonenden hoopten op meer. Het kabinet overwoog namelijk een nachtsluiting van de luchthaven, maar dat wordt op de lange baan geschoven. "Eerst moet duidelijk zijn wat de impact ervan is, op de hinder maar ook op de luchtvaartsector", zei het ministerie in een verklaring.

Harbers probeert al sinds 2022 Schiphol te laten krimpen en zo overlast te beperken, maar botste hierover met de Europese Commissie en de Verenigde Staten. Als Schiphol was gekrompen, had de Amerikaanse maatschappij JetBlue bijvoorbeeld niet meer op de luchthaven kunnen vliegen. Onder druk van Brussel en de VS, schortte Harbers zijn krimpplannen op.

'Ik begrijp de woede'

Hiermee kwam de minister klem te zitten, want de rechter wilde nog wel dat de overlast voor omwonenden zou worden beperkt. Als antwoord daarop past Harbers nu zijn plan op deze manier aan, wat tot onbegrip leidde bij Arib. Ze noemde het "jammer" dat Harbers de politiek verlaat, omdat hij "de eerste die ooit zijn nek heeft uitgestoken voor omwonenden". Maar, voegt ze daaraan toe in de krant: "En jammer dat hij op het laatst nog eventjes zijn ingrepen afzwakt."

"Ik begrijp de woede", reageert Harbers bij Sven Kockelmann. "Tegelijkertijd heb ik altijd tegen omwonenden gezegd: ik ben niet besteld om een papieren werkelijkheid voor jullie te creëren. Het gaat er mij om dat we de maatregelen die we willen nemen, ook om invulling te geven aan de uitspraken van de rechter, echt voor elkaar kunnen krijgen."

"Daarbij hebben we een hobbelig pad te gaan, bijvoorbeeld met de verplichte procedure in Brussel en met andere landen, die mogelijk tegenmaatregelen nemen. We weten ook dat het terugbrengen van het aantal vluchten een laatste punt is wat je kan doen. Je moet dan eigenlijk eerst andere maatregelen kunnen nemen", zegt Harbers.

Hij gaat verder: "Er ligt een plan voor nachtsluiting, laten we daar ruimte voor openhouden, maar we gaan wel heel goed onderzoeken wat daar de consequenties van zijn. Ik weet dat veel mensen denken: als ik 's nachts een keer kan doorslapen, zou dat heel fijn zijn. Maar je kan niet over één nacht ijs gaan."

'Ik wil dat dit in Brussel slaagt'

Als Harbers voet bij stuk zou houden, zou Brussel volgens de minister een streep zetten door zijn plannen. "We hebben maar om één reden een paar van die maatregelen moeten aanpassen. Dat is dat ik ook wil dat dit in Brussel slaagt. Als je alleen maar zegt: ik wil minder vluchten, dan weet je zeker dat Brussel zegt: je hebt geen andere dingen onderzocht, daar krijg je geen toestemming voor."

In dat scenario staan omwonenden van Schiphol met lege handen, zegt de bewindsman. Door de plannen aan te passen, hoopt hij de overlast voor een deel weg te nemen. "Het gaat nog altijd om minder vluchten dan dat we nu doen op Schiphol. Dus wat dat betreft hebben omwonenden straks echt iets in handen."

Mark Harbers (demissionair minister Infrastructuur en Waterstaat): 'Ik ga niet naar Brussel' (25 juni 2024) - Sven op 1

Luister Sven in je favoriete podcast-app

Wil je Sven op 1 iedere dag in je favoriete podcast-app luisteren?
Abonneer je dan hier op de Sven op 1 podcast.

Ster advertentie
Ster advertentie