Opinie & Commentaar
BNNVARA

Die mekkerende millennials moeten hun mond houden

foto: State Farmfoto: State Farm
  1. Nieuwschevron right
  2. Die mekkerende millennials moeten hun mond houden

Ze zijn continu in het nieuws en hebben het moeilijk, de millennials. Politiek redacteur David van der Wilde is een van hen en helemaal klaar met het gemekker, “we hebben het niet moeilijk.”

De sneeuwvlokjes bijten van zich af. Geen video, podcast of artikel over millennials of we geven weerwoord. Want nee, we zijn helemaal niet zo bevoorrecht als iedereen denkt. We klagen niet, we zijn geen narcisten en we werken keihard. Het is gewoon allemaal niet eerlijk en de eerdere generaties hadden het veel makkelijker dan wij.

Die op de tenen getrapte twintigers en dertigers lijken een punt te hebben. Kijk alleen al naar het nieuws deze week. Meer dan de helft van de starters op de huizenmarkt -mijn generatie- denkt dat ze nooit een huis kunnen kopen zonder extra financiële steun. Geld van paps en mams dus. Ook blijkt dat de studenten van nu een hoge kans op een burn out hebben.

Millennial-marketing

Maar hebben we het wel zo lastig? Wie een stapje terug doet ziet iets anders. De millennial heeft vooral veel weg van een mooi gemarked merk. Tik de term voor de gein eens in op Google. Je krijgt een overvloed aan artikelen, analyses, papers en proefschriften over mijn generatie. Vrijwel ieder verhaal begint met de zogenaamde vooroordelen; het narcisme, de luiheid, de zelfgenoegzaamheid en arrogantie. En vrijwel ieder verhaal constateert vervolgens dat het daarmee wel meevalt. Zelfs ons social-media gebruik is niet heel anders dan de generatie boven ons.

Stiekem zijn we vooral blij met die bijnaam; millennial. Het maakt ons bijzonder, zo kunnen we ons afzetten. Tel mijn activistische generatiegenoten daarbij op die stampvoetend trots zijn op hoe idealistisch we wel niet zijn. De vluchtige Facebook-groepen en tetterende twitteraars worden op voetstukken geplaatst. Helaas vergeten we dat een protest meer is dan een hashtag, like of het boycotten van een merk waar je het mee oneens bent.

Saaineuzen

Sterker nog, eigenlijk zijn we een generatie van ongeïnteresseerde saaineuzen. We discussiëren weliswaar boven onze soja-macchiattos over Marx en de bio-industrie, maar weigeren ons te informeren over die onderwerpen. We lezen geen boeken en vertrouwen geen MSM (mainstream media) maar kauwen op bio-avocado’s terwijl we op Netflix Cowspiracy kijken. Wij gaan niet woedend de straat op om te demonstreren en vervolgens de seksuele revolutie te bevorderen, maar trekken bootcampend door het park en zitten daarna eenzaam en seksloos thuis.

Onder de streep zijn we vooral nieuw op de arbeidsmarkt en hoger opgeleid dan zij die ons voor gingen. En we willen dezelfde dingen als iedereen: zekerheid, veiligheid en een dak boven ons hoofd. We hebben hoogstens radicalere denkbeelden, nieuwe opleidingen en een ouderwetse afkeer van de generaties voor ons. Net zozeer kijken zij op ons neer, hebben ze een hekel aan onze moderne smaak, mode en muziek. Niets nieuws.

Deel-economie

Maar dat verhaal van de deel-economie dan, van de economische achterstand en de donkere vooruitzichten? De millennials hebben het economisch moeilijk en daarom kopen we geen auto, maar delen we er een. We zouden slechter betaald worden dan de generatie voor ons. Sterker nog, we zouden het moeilijker krijgen dan onze ouders en nooit een huis kunnen kopen.

Inmiddels blijkt dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Als nieuwe arbeidskrachten tijdens de crisis kwamen we maar moeilijk aan werk. Nu de economie op volle toeren draait wordt die achterstand ingehaald. We zijn in Nederland überhaupt niet slechter gaan verdienen dan onze voorgangers. Sterker nog het welvaartsniveau is alleen maar gestegen en die trend lijkt zich door te zetten. Iets waar we ook nog langer van kunnen genieten, want onze gezonde levensverwachting is hoger dan de generaties voor ons.

Maar die huizen dan? Ja, dat klopt. De huizenprijzen zijn omhoog gegaan, flink ook. Al moet je daarbij niet vergeten dat de rentestand al jaren hyper-laag ligt, waardoor een huis aanschaffen in sommige gevallen uiteindelijk zelfs goedkoper is geworden. Mijn generatie moet dus niet mekkeren, wij hebben het niet moeilijk. Ik maak me wel zorgen over de scholieren van nu. Alleen al om de mode- en muzieksmaak, die is pas écht slecht.

David van der Wilde is politiek redacteur voor De Nieuws BV.

Ster advertentie
Ster advertentie