Onderzoek
AVROTROS

Is Nederland bang bedrogen te worden met Black Friday?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Is Nederland bang bedrogen te worden met Black Friday?

De bushokjes hangen er vol mee: advertenties voor Black Friday. Maar: klopt die korting wel? Dat vragen veel Nederlanders zich af, want ze zijn bang om bedonderd te worden. Dat zei econoom Sandra Phlippen van ABN AMRO in RTL Late Night. De vraag: is die behoedzaamheid inderdaad zo typisch Nederlands?

Feit of fictie: Nederlanders bang voor oplichterij bij koopjes?

De stelling valt uiteen in twee delen: klopt het inderdaad dat mensen bang zijn om bedonderd te worden, en vraag twee: is dat typisch Nederlands? Op de eerste vraag geeft consumentenpsycholoog Patrick Wessels antwoord. "Op het moment dat ik op Black Friday een aankoop doe met veel korting, dan voel ik het als overwinning op de verkoper. Dat goed willen doen is een onzekerheid. Als ik een ander vertel ‘ik heb 40 procent’, en diegene zegt ‘maar ik had 60 procent korting!’, dan voelt dat toch als een verlies." En dus is het terecht dat we er bang voor zijn, zegt Wessels. "Maar ik weet niet of het typisch Nederlands is."

Verzekeren

Peter Jan Margry van het Meertens Instituut ziet geen bewijs voor de stelling dat de behoedzaamheid bij koopjes typisch Nederlands is. "Het is moeilijk er een duidelijk antwoord op te geven, er is geen onderzoek naar." Maar Margry ziet in een ander fenomeen wel een voorzichtige aanwijzing. "We zijn in Nederland überhaupt bang om in financiële drama’s terecht te komen. We behoren tot een van de best verzekerde landen ter wereld. Verzekeringen vind je overal, maar Nederland is in vergelijking met andere landen wel extreem."

Black Friday komt natuurlijk uit Amerika. Slaat het daar aan omdat de Amerikanen totaal geen koopangst hebben? Amerika-deskundige Victor Vlam: "De Amerikanen zijn veel minder wantrouwend. Ze zouden het misschien wel moeten zijn, haha. Maar als ze een deal zien, gaan ze er massaal op af om het aan te schaffen."

Gebrek aan bewijs

Kortom: er is gebrek aan bewijs, zeker als het gaat om kortingen. Maar Nederlanders zijn wél een voorzichtig volkje op financieel gebied. Om het een feit te noemen is het te vroeg: onbeslist dus.

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie