Naar cookieinstellingen
chevron down

Spraakmakers

KRO-NCRV

09:30 - 11:30

Onderzoek
KRO-NCRV

De keerzijde van de medaille: 'Een prijs winnen kan motiveren, maar ook belemmeren'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De keerzijde van de medaille: 'Een prijs winnen kan motiveren, maar ook belemmeren'

Met de Nobelprijzen, Michelinsterren en Poelifinario's regent het prijsuitreikingen deze week. Steeds opnieuw zijn het feestelijke gebeurtenissen, maar zit er ook een keerzijde aan het winnen van een prijs? "Uiteindelijk moet je zelf overtuigd zijn van wat je maakt", zegt cabaretier en Spraakmaker Patrick Nederkoorn bij Spraakmakers.

00:01
00:00

Het winnen van een hoofdprijs kan een zegen zijn, maar ook een vloek. De uitspraak 'de keerzijde van de medaille' komt natuurlijk érgens vandaan. "Het geluksgevoel bij het winnen van een prijs is zeer afhankelijk van hoe betekenisvol de prijs is voor de winnaar", zegt hoogleraar psychologie Paul van Lange. De hoogleraar won in zijn carrière meerdere prijzen, waaronder een oeuvreprijs als trotste bezit.

Wat doet het voor je?

Cabaretier Nederkoorn won in zijn carrière een Annie M.G. Schmidtprijs voor het uitvoeren van een lied over de toeslagenaffaire in 2019. Nederkoorn ervaarde dat het winnen van een prijs vooral achter de schermen effect heeft. "Zo merkte ik dat theaterprogrammeurs mijn voorstelling sneller boekten, maar de bekendheid van de prijs zorgt ervoor of het publiek daadwerkelijk komt." Volgens de cabaretier zijn er zoveel prijzen in de creatieve sector, dat er veel niet meer baanbrekend zijn voor professionals. "De betekenis en de perceptie van een prijs kunnen ver uit elkaar liggen."

Zegening

"Dat winnen was voor mij een eerste moment van erkenning", zegt Nederkoorn. "Het gaf mij bevestiging dat ik op de goede weg zat." Dat stukje bevestiging is, volgens hoogleraar psychologie Van Lange, erg belangrijk. "Dat betekent dat je waardering krijgt als persoon."

Een willekeurig geluksmoment zoals een lotterij of het verdienen van een prijs is een groot verschil, stelt de hoogleraar. "Het gevoel bij een willekeurig moment, zoals een lotterij, maar ook bij pech, dat verdwijnt snel. Omdat mensen zich snel aanpassen aan de situatie." Als mensen, hetgeen waar zij een prijs voor winnen, heel belangrijk vinden, dan zegt een prijs ook iets over iemand als persoon. Daardoor blijft dat geluksgevoel stukken langer aan, legt de hoogleraar uit.

Intrinsieke motivatie

"Het winnen schept verwachtingen, maar kun je daar steeds aan voldoen?" vraagt Van Lange. Volgens de hoogleraar leidt het winnen van een prijs juist vaak tot een intrinsieke motivatie en inspiratie om ergens je best voor te blijven doen. Ook vertelt Van Lange dat hem opvalt dat mensen die de Nobelprijs winnen over het algemeen nét iets langer leven, dan mensen die dit niet doen. "Een anekdotische bevinding is het nog, maar dat geeft dan toch misschien een extra impuls en energie om doelen te stellen voor de toekomst."

Schaduwzijde

"Daar waar je energie zit, wil je naartoe", zegt Nederkoorn. "Als je al vroeg in je carrière een prijs krijgt, speelt later de vraag of je dit waar kan blijven maken. Dat levert druk op en die moet je kunnen dragen." De cabaretier vertelt dat hij blij is dat hij pas wat later in zijn carrière een prijs won. "Anders zou ik heel erg in die beginnende lijn zijn doorgegaan en had het me belemmerd om te onderzoeken wat er nog meer is."

Het gevaar van prijzen winnen zit 'm volgens Van Lange in de motivatie van buitenaf die het kan geven. "Je moet oppassen met te veel extrinsieke beloningen", zegt de hoogleraar. Volgens cabaretier Nederkoorn is het belangrijk dat je een product maakt waar je zelf achterstaat. "Volgens mij is de centrale levensvraag waar iedereen mee zit: mag ik er zijn? Zo'n prijs kan dit bevestigen", zegt de cabaretier. "Maar uiteindelijk moet je zelf overtuigd zijn van wat jij maakt." Daarnaast weegt verliezen zwaarder dan winnen, volgens Van Lange. "De angst van verliezen is vaak nog veel groter dan de hebzucht van het winnen."

Jury of niet?

Nederkoorn vindt dat het winnen van een prijs altijd gerelativeerd moet kunnen worden. "Het is ook maar een kwestie van wie er in de jury zit en hoe de dynamiek daarbij is", zegt de cabaretier. "Wanneer je te veel gefocust bent op de erkenning van anderen, doe je je eigen proces tekort."

"Een prijs voor normale mensen", zou volgens Van Lange een goed idee zijn. De hoogleraar psychologie stelt dat het goed is dat er een boel prijzen voor creativiteit zijn, maar hij vindt dat er wat meer prijzen voor de maatschappij en teamverbanden mogen worden uitgereikt. "We hebben echt een uitdaging wat betreft sociale cohesie. Mensen moeten zich meer één voelen met hun eigen gemeenschap", zegt Van Lange. "Op lokaal niveau een publieksprijs winnen, in plaats van een jury ranking."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 1

NPO Radio 1 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.