Kosten bezoek horeca lopen hoog op: 'Je kunt niet veel meer vragen en veel minder bieden'
- Nieuws
- Kosten bezoek horeca lopen hoog op: 'Je kunt niet veel meer vragen en veel minder bieden'
De prijzen in de horeca lopen de spuigaten uit en de verwachting is dat dat alleen maar zal blijven stijgen het komende jaar. De klanten klagen erover, maar ondernemers geven juist aan dat hun marges zwaar onder druk staan. En dat mondt zich weer uit in meer faillissementen, meldt branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KNH). "Consumenten zijn terughoudend omdat ze schrikken van de hoge prijzen. De gewenning moet indalen", zegt Katinka Jongkind, sectoreconoom van ING, bij Spraakmakers.
Jongkind geeft aan dat er "gematigd positief" wordt gekeken naar het komende jaar. Naar verwachting zal er meer gegeten, gedronken en geslapen worden in horeca. "De koopkracht gaat omhoog, de inflatie stijgt minder hard dan de lonen, dus we verwachten dat het dit jaar meer gespendeerd zal worden in de horeca", zegt de sectoreconoom.
Kosten lopen op
Tegelijkertijd zullen de horecaprijzen met ongeveer 5 procent stijgen het komende jaar, meldt Jongkind. "Dat komt met name door de personeelskosten." Die stijgende kosten "zetten druk" op winstmarges, waardoor het voor bedrijven die het al zwaar hebben "slechter" zal gaan het komende jaar. "Op alle fronten lopen de kosten op", zoals personeelskosten en huurkosten.
Leven wordt duurder
De sectoreconoom geeft aan dat de "gewenning moet indalen" wat betreft de prijzen. "Dat komt er, de prijzen gaan namelijk niet in een keer naar beneden", verzekert Jongkind. Restauranthouder Dieuwke Stellinga legt uit dat het "lastig" is als horecaondernemer. "Het leven wordt in z’n geheel heel veel duurder. Bij de supermarkt betaal je veel meer en dat is bij horeca dus ook zo."
Minder bieden, meer betalen
De stijging in gasprijzen, huur- en personeelskosten worden natuurlijk doorberekend, "maar dan moet je wel wat speciaals bieden", stelt Stellinga. "Als dat niet lukt, val je wel door de mand", zegt de restauranthouder. "Je kunt niet veel meer vragen en veel minder bieden." Vooral het middensegment moet volgens Stellinga aan de bak.
Café-eigenaar Gert de Graaf erkent de prijsstijging, maar zegt dat dat voornamelijk komt door de hoge inflatie. "Je betaalt 20 procent meer, maar je hebt ook 20 procent meer in je portemonnee zitten, als het goed is", zegt De Graaf. Maar de café-eigenaar vreest wel voor een grote tweedeling in de maatschappij. De Graaf probeert te besparen waar dat kan. "Op de huur kun je niet bezuinigen, op energie een beetje, dat soort dingen."
Hand in eigen boezem
Volgens beller Paul Cornelissen is de "prijs-kwaliteitverhouding zoek" en krijg je geen waar voor je geld. "Voor ieder wissewasje moet je in Nederland bijbetalen. De horeca moet hand in eigen boezem steken", aldus Cornelissen. "Dat is die Nederlandse kruideniersmentaliteit." Luisteraar Erik den Ouden denkt dat er vooral wat gedaan moet worden aan de beleving van een horecabezoek. "Zorg dat je iets unieks biedt, goed personeel hebt, verdiep je in de gast en diens beleving. Zoveel mensen laten slechte reviews achter, doe er wat aan."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!