Huisartsbedrijven kopen praktijken op: 'Straks krijg je callcenter aan de lijn als je de dokter belt'
- Nieuws
- Huisartsbedrijven kopen praktijken op: 'Straks krijg je callcenter aan de lijn als je de dokter belt'
De Inspectie Gezondheidszorg heeft een huisartsenpraktijk in Pijnacker een tik op de vingers gegeven. De praktijk, die gerund wordt door een commercieel bedrijf, was overdag nauwelijks bereikbaar voor patiënten, ook niet voor spoedgevallen. De huisartsbedrijven zijn sterk in opkomst, vanwege personeelstekorten onder dokters. Maar er zijn grote zorgen over de gevolgen voor de zorgkwaliteit. Is dat terecht?
Moeten we blij zijn met commerciële huisartsenketens?
Video niet beschikbaar
"Het is noodzaak", vertelt Guy Schulpen, medisch directeur van Go-Med, één van die commerciële huisartsbedrijven. "Wij nemen alleen praktijken over van huisartsen die al jaren op zoek zijn naar een opvolger, maar die nergens kunnen vinden. Als wij de zaak niet overnemen, komen de patiënten mogelijk op straat te staan."
Klachten
Opvallend is dat bijna tien procent van de klachten over drie commerciële huisartsen gaan. Marcel Canoy, hoogleraar gezondheidseconomie aan de VU, is daarom kritischer. "Kijk, ondernemerschap in een publieke sector in de zorg is niet perse slecht. Maar je moet je altijd blijven afvragen of deze bedrijven de zorg wel echt dienen. Er zijn altijd risico’s."
Waarom zou een huisarts zijn praktijk aan een commerciële partij willen verkopen? Dat heeft met het ondernemerschap te maken, vertelt Schulpen. "In Nederland gaan in de komende jaren 2500 dokters met pensioen. De nieuwe huisartsen willen wel dokter zijn, maar zien de kant van het ondernemerschap niet zo zitten. Onze filosofie is: als wij het ondernemerschap voor onze rekening nemen, kunnen dokters gewoon dokter zijn. Wij zorgen dat er een pand is, dat iemand de telefoon oppakt en dat de computer het doet. Een win-win."
Miljoenenbod
"Het zou een win-winsituatie kúnnen zijn" vertelt Canoy. "In sommige sectoren werkt dit goed. Maar we weten ook dat bedrijven, en zeker als ze beursgenoteerd zijn, een grote drijfveer hebben om vooral de aandeelhouders te dienen. Daar moeten we heel streng op blijven."
Ook in de overname van de praktijken speelt het grote geld een rol, vertelt Canoy verder. “Je ziet dat bij sommige overnames er een jonge huisarts klaar staat om een praktijk over te nemen, maar wordt overboden door een commerciële groep. Laatst ging het in Rotterdam over een bod van meer dan een miljoen voor een huisartsenpraktijk. Daar kan een startende huisarts niet overheen bieden. De vraag is of je dat moet willen. En je weet dat het bedrijf dat zo’n investering doet, ook zijn geld terug wil verdienen. En dat doe je niet door zo goed mogelijke zorg te leveren aan je patiënten."
Callcenter-assistent
Toch kan het zomaar zijn dat we in de toekomst een callcenter aan de lijn krijgen als we naar de huisarts bellen, zegt Schulpen. "We willen dat iedereen een huisarts kan bereiken. We hebben een probleem met personeel in Nederland. Daarom moeten we niet alleen zo veel mogelijk praktijken behouden, maar ze ook zo effectief mogelijk laten werken."
Dat ziet Canoy ook. "Ik heb een persoonlijke band met mijn huisarts, niet perse met de assistente. Als dit ervoor zorgt dat ik sneller behandeld word, heb ik daar geen probleem mee. We moeten gewoon kritisch blijven kijken naar de kwaliteit van de zorg zelf."
De oplossing daarvoor is het streng controleren van de nieuwe huisartsbedrijven, concludeert Canoy. "We kunnen prima toetsen met inspecties of de praktijken het publieke belang dienen. En als blijkt dat een bedrijf dat niet doet, moeten we boetes en sancties gaan gebruiken."
Geld of je Leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Op het plaform LinkedIn is er een community rondom het programma, waarop gediscussieerd kan worden over de onderwerpen. Meld je aan en praat mee!