'Als je meer bekendheid aan gokken geeft, zal het aantal gokverslaafden toenemen'
- Nieuws
- 'Als je meer bekendheid aan gokken geeft, zal het aantal gokverslaafden toenemen'
"Ik zie vooral bij de mensen die in het eerste jaar van hun herstel zijn, dat een behoorlijk percentage weer terugvalt omdat ze toch nog denken de klapper te kunnen maken, die daarvoor niet gelukt is." Dat vertelt Marco Smit in Spraakmakers over het effect van gokreclames op mensen met een gokverslaving. Smit is ex-gokverslaafde en werkt nu in de verslavingszorg.
Video niet beschikbaar
Moet iedereen zelf maar weten hoeveel geld ie online op het spel zet? Of moeten we mensen veel meer beschermen tegen de enorme gokverleidingen? In een half jaar tijd is online bijna een half miljard euro vergokt. Dat is meer dan voor het openstellen van de markt - nu precies 1 jaar geleden - werd verwacht. Vooral jongvolwassenen zijn actief op de goksites en dat is nu juist de groep die we vooraf wilden beschermen.
'Op de lange termijn verliezen gokkers altijd'
"Mensen die wat langer in herstel zijn hebben nog wel de irritatie (over de reclames) maar ik zie niet direct dat die terugvallen", zegt Smit. Hij stelt dat gokverslaving de enige verslaving is waar je ook geld 'zou kunnen' winnen. "Alleen op de lange termijn verliezen gokkers altijd." Hij vindt dat de gokreclames reclames de drang tot gokken aanwakkert.
Smit benoemt dat een bepaald percentage van de mensen aan online gokken verslaafd raakt. "Want niet iedereen die gokt raakt verslaafd. Maar als je er meer bekendheid aan geeft bereik je een grotere doelgroep en gaan méér mensen spelen. Het aantal gokverslavingen zal in de jaren toenemen. En dan ben je de put aan het dempen als het kalf verdronken is."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!