Sigaretten uit de verkoop bij Lidl: goede zet of handige marketingstunt?
- Nieuws
- Sigaretten uit de verkoop bij Lidl: goede zet of handige marketingstunt?
Op deze eerste dag van Stoptober stopt de Lidl per direct met de verkoop van sigaretten en tabak. Helpt dit om mensen van de rookverslaving af te krijgen of is het een slimme marketingtruc (of allebei?). We vragen het de experts in Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
'Het helpt'
Verslavingsarts Robert van der Graaf is positief. "Het aantal verkooppunten moet gigantisch snel omlaag gebracht worden", zegt hij. "Dit is namelijk één van de redenen dat er zo veel gerookt wordt." Het besluit van Lild om eerder dan de wettelijke termijn te stoppen met de verkoop van tabak, gaat volgens hem verslaafden helpen.
Allerlei triggers
"Er zijn allerlei triggers die mensen met een verslaving kunnen doen terugvallen." Volgens Van der Graaf is het goed dat rokers zo min mogelijk tabaksproducten zien. "Het is voor rokers heel belangrijk dat die triggers uit het maatschappelijk leven verdwijnen. Dat helpt." Voor kinderen is het ook goed dat tabaksproducten niet genormaliseerd worden en overal te koop zijn.
‘Slimme marketing’
Het besluit van Lidl komt op de eerste dag van de campagne-maand Stoptober. Volgens Kitty Koelemeijer van de Nyenrode Business Universiteit, is dit vanuit marketingoogpunt een slimme zet van de prijsvechter. "Lidl positioneert zich al jaren als duurzame supermarkt waar je goede versproducten kunt kopen." Dit initiatief draagt bij aan een duurzaam imago, denkt ze.
De hoogleraar Marketing en Retailing denkt dat het voor Lidl gemakkelijker is dan voor andere supermarkten om te stoppen met de verkoop van tabak. "De discounter heeft sowieso weinig A-merken en halen een relatief klein aandeel van de omzet uit de verkoop van sigaretten."
Jumbo en Albert Heijn
Supermarktketens Jumbo en Albert Heijn zijn hier veel meer van afhankelijk, legt ze uit. "Afgerond is de omzet van de verkoop van tabaksproducten ongeveer 5 miljard euro. Ongeveer de helft van deze verkoop gaat via de supermarkten.” Volgens Koelemeijer gaat het bij de grote supermarkten over wel 5 procent van de totale omzet.
In 2024 gaat de sigarettenban van het kabinet voor alle supermarkten in. Koelemeijer verwacht niet dat andere supermarkten eerder zullen stoppen. "Supermarkten vrezen dat dit klanten naar andere supermarkten jaagt. Zeker in een markt waar enorme concurrentie heerst. Dit geldt niet alleen voor sigaretten, maar ook voor de verkoop van producten met veel suikers en vetten."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!