Binnenland
NOS

Supermarkten zetten nog volop in op verkoop ongezonde producten

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Supermarkten zetten nog volop in op verkoop ongezonde producten

Nederlandse supermarkten zetten vooral in op de verkoop van ongezonde producten. Tachtig procent van de aanbiedingen in folders is ongezond, blijkt uit onderzoek van gezondheidsfondsen en denktank Questionmark. In het NOS Radio 1 Journaal vertelt Charlotte Linnebank, directeur van Questionmark, over het nieuws.

Video niet beschikbaar

In 2018 beloofden supermarkten in het Nationaal Preventieakkoord gezonde voeding te bevorderen. Hoewel sommige supermarkten meer producten uit de Schijf van Vijf promoten, bestaat tachtig procent van de aanbiedingen in flyers dus nog steeds uit ongezond eten en drinken. "We doen dit onderzoek nu zes jaar, voor de derde keer op rij, en er is echt geen verandering te zien", vertelt Linnebank.

Geen ongezonde producten bij de kassa

Een mogelijke verklaring, ziet de directeur van Questionmark in de commerciƫle belangen van supermarkten: "We denken dat het een belangrijk onderdeel is van het verdienmodel van supermarkten en het lastig is er individueel mee te stoppen. Dat als de ene supermarkt ermee zou stoppen, die dan marktaandeel zou verliezen ten opzichte van de andere", vertelt Linnebank.

Frisdrank, koek, ijs en alcohol zijn voorbeelden van producten die wekelijks in de aanbieding zijn bij supermarkten. "Ekoplaza doet het net iets beter dan de andere supermarkten, zij hebben net iets vaker gezonde producten in de aanbieding", stelt Linnebank. "Op het gebied van aanbiedingen doen de supermarkten het over het algemeen hetzelfde, over de hele linie liggen supermarkten dicht bij elkaar wat betreft de maatregelen die ze nemen."

Er zijn positieve uitzonderingen, die 'laten zien dat het wel kan'. Linnebank vertelt: "Supermarkt Dirk legt bijvoorbeeld geen ongezonde producten meer bij de kassa. Lidl legt iets minder ongezonde producten bij de kassa, maar daarbij zien we dat er vlakbij de kassa nog vaak ongezonde producten te vinden zijn."

Gezonde hoop

Er zijn meer voorbeelden: "Supermarkt Dirk is bijvoorbeeld gestopt met stapelkorting, dat je drie voor de prijs van twee krijgt. Dat is een korting die we bijvoorbeeld bij Jumbo en Albert Heijn nog heel veel zien. Ook echt op ongezonde producten, bijvoorbeeld frisdrank, zes flessen cola voor de prijs van vijf."

"Een goede hoopgevende stap die de supermarkten zelf hebben genomen, is dat ze zichzelf een doel hebben gesteld. Ze willen het aantal gezonde producten in de verkoop laten groeien", vertelt Linnebank. Gezond wordt hierbij gedefinieerd als 'in de Schijf van Vijf vallend'. "Hoeveel gezonde producten ze verkopen op jaarbasis, zijn ze voor het eerst zelf gaan rapporteren en naar buiten brengen."

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie