Jaren die ook Geen Lieverdjes Waren: van de dubbelganger van Paul McCartney tot de grootste marketingblunder ooit
- Nieuws
- Jaren die ook Geen Lieverdjes Waren: van de dubbelganger van Paul McCartney tot de grootste marketingblunder ooit
2020 was zeker geen lieverdje met de coronacrisis, maar ieder jaar heeft natuurlijk z'n schaduwzijde. In Jaren die Ook Geen Lieverdjes Waren gingen we terug in de tijd en bespraken we de rafelrandjes van de jaren die achter ons liggen.
1966 - Paul McCartney werd vervangen door een lookalike
Volgens een klein groepje fans, was 1966 totaal geen lieverdje voor The Beatles. Paul McCartney zou dat jaar dodelijk zijn verongelukt en vervangen door een lookalike. Over deze complottheorie en de talloze vermeende aanwijzingen weet superfan Anne Hurenkamp van de Beatlestalk-blog alles te vertellen. Zo zouden er allerlei geheime boodschappen zijn gestopt in cd-hoezen en nummers...
Video niet beschikbaar
1898 - Sisi: de keizerin die meer gaf om haar haar dan om haar kinderen
In 1898 werd keizerin Sisi bruut vermoord. De alom bekende films doen geloven dat Sisi een lieverdje was, maar royaltydeskundige Justine Marcella vertelt dat het tegenovergestelde waar is. "Sisi zette graag de bloemetjes buiten op reis en was niet veel bezig met haar kinderen. Zo nam ze een keer tegen alle adviezen in, haar kinderen mee naar Hongarije. Haar dochter Sophie overleed daar. Daar is ze nooit meer overheen gekomen en eigenlijk heeft ze daarna niet meer naar haar kinderen omgekeken."
1898: het jaar dat keizerin Sisi werd vermoord
Video niet beschikbaar
1967 - Hans de Vries: de man die bijna James Bond werd
"In 1967 waren de makers op zoek naar een nieuwe James Bond. Er werd een contest gehouden en daar rolden uiteindelijk vijf eindkandidaten uit. Hans de Vries was er één van," vertelt Jasper Hartog. Tijdens het gesprek belt onverwachts Klaas Weerdmeester, de halfbroer van Hans de Vries, in. Hij geeft nog meer antwoorden over deze 'bijna 007'. Weerdmeester: "We spraken zelden over het feit dat Hans bijna James Bond was geworden. Hij heeft wel nog wat acteerwerk gedaan, maar daarna is hij een taxibedrijf begonnen."
Video niet beschikbaar
1985 - De grootste marketingblunder ooit
Coca-Cola beging in 1985 een grote fout. In een poging het merk een boost te geven, lanceerde het bedrijf een nieuwe smaak die New Coke werd genoemd. Dit betekende ook meteen dat de originele Coca-Cola niet meer werd verkocht, Amerika stond op zijn kop. Amerikanen vonden dat hen iets werd afgenomen.
De grootste marketingblunder van de geschiedenis
Video niet beschikbaar
1816 - Het jaar zonder zomer
De oorzaak van de koude zomer in 1816 was een vulkaanuitbarsting van vulkaan Tambora in Indonesië het jaar ervoor. Door de enorme kracht van de uitbarsting werd er een aswolk 40 km de atmosfeer in geschoten. Door al het stof werd het zonlicht tegen gehouden en raakte het weer compleet van slag. Er ontstond extreme hongersnood, er ontstonden uitvindingen zoals de fiets en Frankenstein werd geschreven.
Hoe een jaar zonder zomer zorgde voor het ontstaan van Frankenstein
Jaren die ook Geen Lieverdjes Waren - JGLW
2020 gaat de geschiedenisboekjes in als een venijnig jaar. Ieder jaar heeft natuurlijk z'n schaduwzijde, in JGLW bespreken Wouter Bouwman en Roelof de Vries de rafelrandjes van een jaar dat achter ons ligt.