Binnenland
EO

'Een afzonderlijke minimumleeftijd voor fatbikes kán helemaal niet'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Een afzonderlijke minimumleeftijd voor fatbikes kán helemaal niet'

De VVD wil de fatbike als scooter behandelen en een minimumleeftijd van 16 instellen. Dat kan echter helemaal niet, zegt fatbikebouwer Peter Eiselin in Dit is de dag. "Een fatbike is gewoon een e-bike met dikke banden. Als je dit instelt, moet je op alle e-bikes een kentekenbewijs zetten."

Pas op je 16e op een fatbike (28 juni 2024) - Dit is de Dag

Volgens Eiselin, directeur van het bedrijf Doppio, maakt de wet onderscheid tussen een e-bike en een (elektrische) scooter: "De regels zijn heel duidelijk. Als een fiets een motor heeft van meer dan 250 Watt, is het geen e-bike maar een scooter of een speedpedelec, waarvoor je een kenteken en rijbewijs nodig hebt", vertelt hij. Een fatbike haalt die 250 Watt echter niet, waardoor het gewoon onder e-bikes valt. Als je de fatbikegebruiker strenge regels oplegt, moet dat dan dus gelden voor álle e-bikes.

"Je niet kunt zomaar de fatbike er tussenuit halen", stelt Eiselin, "want dan maken ze die wielen gewoon smaller en dan geldt die minimumleeftijd alsnog niet."

'16 voor alle e-bikes'

Wethouder mobiliteit in Haarlem, Bas van Leeuwen (D66), ook te gast in Dit is de dag, ziet dit ook, maar vindt een minimumleeftijd zinnig voor álle elektrische fietsen. "We zien heel veel ongelukken met jongeren tussen de 10 en de 14 met opgevoerde e-bikes. Vaak zijn dat fatbikes, maar dat heeft alleen te maken met de dikte van de wielen, dus het gaat om alle e-bikes."

Van Leeuwen vertelt dat hij onlangs een ambulanceverpleegkundige sprak die 'elke dag' een kind vervoert met een e-bikeongeluk. "Dat moeten we echt niet langer willen. Het is op dit moment niet meer veilig op onze fietspaden. De snelheidsverschillen zijn te groot." De precieze minimumleeftijd is hij nog niet uit: het kan 12 zijn, 14 óf 16.

Eiselin ziet 12 als een prima oplossing. "We hebben het altijd over de grote steden, maar met 16 dupeer je mensen die buiten de randstad wonen. Voor kinderen die 10 à 15 kilometer naar school toe moeten, is een elektrische fiets een prima vervoermiddel, dat zegt de Fietsersbond ook", vindt hij.

'Stop import'

De oplossing die Eiselin ook heeft, is ervoor zorgen dat e-bikes veel minder makkelijk kunnen worden opgevoerd. Een e-bike heeft een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, maar bij veel fietsen kun je dat heel makkelijk hoger zetten met een code, stelt hij. "Uiteindelijk moeten we zorgen dat er veilige producten op de weg rijden. Alle inzet die we nu voor rollerbanken inzetten, moeten we inzetten om te zorgen dat onveilige fietsen het land niet binnenkomen", vindt hij.

Samen met een aantal andere fabrikanten sloot hij het 'Covenant Veilige Fatbikes'. "Die van ons kun je niet opvoeren, want ik moet me aan de wet houden. Ik wil gewoon rustig kunnen slapen."

Fatbike pas op je 16e?

Video niet beschikbaar

Ster advertentie
Ster advertentie