Mega-omzet voor LEGO: wat is toch het geheim?
- Nieuws
- Mega-omzet voor LEGO: wat is toch het geheim?
Terwijl veel speelgoedfabrikanten het moeilijk hebben, presteert LEGO als een trein. In 2023 pakte het Deense steentjesbedrijf 8,8 miljard aan omzet. Hoe kan dat? "Ze zijn heel goed in staat om zich door de tijd heen aan te passen", zegt hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer in Geld of je leven.
Waarom is LEGO nog altijd zo populair? (14 maart 2024) - Geld of je leven
LEGO begon met simpele blokjes. "Die waren van topkwaliteit. Ze vervormden niet, ze verkleurden niet, dat was allemaal keurig gepatenteerd. Na een paar decennia gingen die patenten eraf, dus gingen ze zich meer richten op werelden die je kunt bouwen", vertelt Koelemeijer.
De hoogleraar noemt LEGO een 'prachtig bedrijf', omdat ze zich alsmaar door innoveerden: "Ze hebben de open innovatie helemaal geperfectioneerd", vertelt ze. Dit betekent dat LEGO haar ideeën uitwisselt met haar fans en aan community building doet: "Ze doen aan crowdsourcing. Ze vragen ideeën aan hun grote fans en belonen mensen daar ook voor", vertelt ze.
Ook heeft het bedrijf een eigen versie van Marktplaats: Marketplace Bricklink. Dit platform bestond al, maar LEGO heeft het overgenomen. "Hier zitten alle fans bij elkaar. Het zal me verbazen als dit bij bijvoorbeeld PlayMobil bestaat", vertelt Koelemeijer.
De vraag is wel hoe lang LEGO de groeicijfers nog volhoudt. De speelgoedmarkt krimpt, dus ook LEGO zal op een gegeven moment moeten gaan inleveren, denkt Koelemeijer.
50.000 euro aan LEGO
Olaf Steenhuis uit Gilze weet er alles van. De LEGO-freak heeft meer dan 50.000 euro aan LEGO, vertelt hij in de uitzending. "Ik ben altijd al gefascineerd door kleine deeltjes die iets groots maken. Met een paar blokjes kun je in je fantasie al iets moois maken, met meer blokjes nog veel meer. Inmiddels heb je wel 100.000 verschillende blokjes, dus de mogelijkheden zijn oneindig."
Steenhuis speelt overigens niet alleen zelf met zijn LEGO: hij heeft een dagbesteding, geeft workshops en kinderen hebben de mogelijkheid om er een kinderfeestje te vieren.
Toekomst
De grootste vijand van speelgoedfabrikanten zijn natuurlijk de schermpjes, die op kinderen een enorme aantrekkingskracht kunnen hebben. De volgende stap voor LEGO is wellicht echter het omarmen van deze concurrent, vertelt Koelemeijer: "Ze hebben een samenwerking met Fortnite, een game die heel dicht bij de Metaverse staat. Dat sluit aan op die nieuwe werelden waarin je je kunt onderdompelen."
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.