Economie
EO

Beleggen in whisky of zelfs LEGO: passiebeleggen is in opkomst

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Beleggen in whisky of zelfs LEGO: passiebeleggen is in opkomst

Niet beleggen in aandelen of obligaties, maar in iets leuks, zoals whisky of LEGO-sets. Passiebeleggen is in opkomst, vertelt beleggingsexpert Jürgen Hanssens, die een boek schreef over het onderwerp. "Tijdens de coronacrisis is de waarde van sommige zaken spectaculair gestegen."

Beleggen in LEGO, whisky of handtassen; passiebeleggen steeds populairder (25 juli 2024) - Geld of je leven

Een passiebelegging is volgens Hanssen een belegging in zaken die je ook kunt consumeren. Een aandeel daar kun je verder niks mee, maar een horloge kun je dragen en met LEGO kun je spelen. Dit is een voordeel, vertelt hij, omdat je eigenlijk twee vliegen in één klap slaat: je kunt geld verdienen én je hebt plezier van het product.

De Vlaamse beleggingsexpert vertelt dat er drie categorieën passiebeleggingen zijn: drinkables (whisky, wijn), wearables (kleding, handtassen) en collectables (zoals postzegels en LEGO). Je moet vooral investeren in waar je zelf van geniet, maar als het je om het geld gaat, is whisky de beste investering, vertelt hij: "We hebben data geanalyseerd naar wat het hoogste rendement heeft en whisky staat dan echt op één."

LEGO-verzamelaar

Olaf Steenhuis uit Gilze is zo'n passiebelegger. Hij is fervent verzamelaar van LEGO. Het begon met een enkele set, maar inmiddels gaf hij naar eigen zeggen al tussen de 50.000 en 100.000 euro aan de steentjes uit. Met de LEGO wordt ook gespeeld, door kinderen in zijn speelzaal, maar daarna is het nog steeds het geld waard. "Toen ik 18 was, heb ik 200 euro uitgegeven aan een set en die is nu vijf- tot tienduizend euro waard", vertelt hij. De uitdrukking 'beleggen in stenen' krijgt een hele andere betekenis.

Volgens Steenhuis is LEGO waardevaster dan goud en ook dan veel aandelen. "Als een ceo iets raars doet, kan een aandeel ineens in waarde dalen. Bij LEGO is dat niet." Hanssens bevestigt dit: "Als een bedrijf failliet gaat, is je aandeel niks meer waard, maar als je belegt in een horloge, heb je nog steeds dat horloge en het gebruiksgemak daarvan", vertelt hij.

Hanssens denkt dat het bij LEGO wel lastig is om het te verkopen, omdat het vaak emotionele waarde is. "Als je ervan houdt, kan het wel lastig zijn om het van de hand te doen." Steenhuis herkent dat wel: "Ik ben inderdaad nog niet de investeerder die ik zou kunnen zijn… Ik heb veel sets in de verpakking staan die ik ooit moet verkopen. Ik heb er iets te veel passie voor."

Passie voelt hij bijvoorbeeld voor één van de duurste objecten die hij heeft: een uniek Boba Fett-poppetje, bekend van Star Wars. "Die is nu minimaal 1200 euro waard", vertelt hij trots.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie