Economie
EO

Gen Z'ers willen geen promotie maken: 'Heel lastig'

foto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Gen Z'ers willen geen promotie maken: 'Heel lastig'

De CEO van het grote bedrijf Corbion verbaast zich over het gebrek aan ambitie bij veel jongeren. Ze willen geen promotie maken. Herkenbaar, zegt ondernemer Won Yip in Geld of je leven: "Ze hebben geen zin om meer uren te maken, terwijl dat op managementniveau wel nodig is."

Heb jij een mening over Gen Z'ers? Praat mee op het platform DIT.

Heeft de jongere generatie nog genoeg ambitie om carrière te maken?

Horecaondernemer Yip, die ook bekend is als investeerder in het programma Dragon's Den vindt de generatie Z – die nu in de twintig is – niet per se lui, maar wel heel anders dan vorige generaties. "Veel jongeren zijn in welvaart opgegroeid. Ze kennen het woord risico niet. Als ze geen geld hebben en geen baan, komt er een bypass omdat hun ouders ze helpen", zegt hij. "Een groot verschil met vorige generaties is ook dat ze veel minder gebonden zijn: ze hoppen veel sneller."

Generatie-expert Laura Bas is het ermee eens dat de generatie Z anders is. "Ze zijn veel meer met hun work-life balance bezig", zegt ze. Geld en status zijn minder belangrijk. Bovendien zijn ze heel flexibel: "Ze willen niet harder werken, ze willen slimmer werken. Ze willen niet vakkenvullen voor 12 euro per uur, maar gaan kijken naar waar vraag naar is en dat doen. Het is een heel digitale generatie en zaken waar veel vraag naar is, kun je jezelf aanleren via YouTube-tutorials." Dit levert ook dat hoppen op, zegt ze.

'Jongeren werken juist veel'

Toch werken ze ook harder, zegt Bas. "Van alle generaties in Nederland, is er geen generatie die zoveel werkt. Het CBS heeft daar een groot onderzoek naar gedaan. 77% van de 15- tot 25-jarigen werkt. Van alle Europese landen staat Nederland op 1", vertelt ze. Ook het aantal jonge ondernemers neemt toe.

Deze statistieken vindt Yip niet zo overtuigend. "Er is een verschil tussen aanwezig zijn en werken. We herkennen allemaal het beeld dat – als je ergens een winkel binnenloopt – dat dan iemand op z’n telefoon zit. Dat is echt geen werken. Die zijn niet hun baas aan het appen", zegt hij. "Je ziet in cijfers dat de productiviteit afneemt." Ook de groei het aantal jonge ondernemers vindt hij niet zo overtuigend: "Je kunt naar de Kamer van Koophandel gaan en in twintig minuten ben je ondernemer. Het aantal faillissementen neemt ook toe."

Geld of je leven

Geld of je leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Wil je meer Geld of je leven? Alle gesprekken over de staat van de economie vind je in onze podcast.

Klik hier om je te abonneren

Ster advertentie
Ster advertentie