Economie
EO

Shell nog steeds achter reclame na uitspraak Reclame Code Commissie

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Shell nog steeds achter reclame na uitspraak Reclame Code Commissie

Shell staat nog steeds achter de boodschap van de advertentiecampagne waarin ze zich aanprijzen als 'één van de grootste aanjagers van de energietransitie'. Dat zegt president-directeur Marjan van Loon in Geld of je Leven. Het olieconcern kreeg dinsdag een pijnlijke tik op de vingers van de Reclame Code Commissie (RCC). "We zullen andere woorden moeten vinden om onze boodschap duidelijk te maken", aldus Van Loon.

In de reclamespot wekt Shell ten onrechte de indruk 'initiator en versneller' te zijn van de overgang naar schone energie, zo luidde het oordeel. Er wordt door het bedrijf ook nog veel geïnvesteerd in fossiele energie, waardoor het beeld te rooskleurig is.

"Toch vinden wij dat we dat ook waarmaken, want wij zijn een grote investeerder in nieuwe energie", vertelt de topvrouw van de oliereus. "Dat zijn niet alleen mooie woorden, maar dat gebeurt ook echt: we investeren miljarden in windenergie, windparken en laadpalen. Maar als de regels in Nederland voorschrijven dat dit niet zo in een reclame mag dan moeten ook wij daar op letten."

Hans van der Steeg in gesprek met Marjan van Loon

Video niet beschikbaar

Of Shell in beroep gaat tegen de uitspraak is nog niet beslist, geeft Van Loon aan. "Daar kijken we nog naar. Ik denk dat we de terugkoppeling zeker mee moeten nemen."

Rechtszaak

Van Loon vertelt ook hoe de oliereus 'aan het puzzelen' is om te kunnen voldoen aan het vonnis van de rechter in de zaak die werd aangespannen door Milieudefensie. Shell moet de CO2-uitstoot ten opzichte van 2019 met 45% terugdringen, zo oordeelde de rechtbank vorig jaar. "Op het gebied van eigen uitstoot voldoen wij aan het vonnis. Maar waar iedereen aan het puzzelen is hoe je de uitstoot van je klanten meet en wat precies de verwachting van de rechter is."

De topvrouw krijgt niet alleen kritische vragen van de politiek en milieubeweging, maar ook van haar eigen dochter. In een podcast stelt de voormalig student duurzame energietechnologie dat ze vindt dat Shell niet genoeg doet in de energietransitie. "Wij hebben hier veel gesprekken over. Dan leg ik uit dat we als Shell echt druk bezig zijn om transparanter te worden, om meer het voortouw te nemen. Maar er is nog een lange en interessante weg te gaan."

Marjan van Loon van Shell, met presentator Hans van der Steeg

foto: EO

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie