Verbod op reclames vliegvakantie: 'Spoort vooral weerstand aan'
- Nieuws
- Verbod op reclames vliegvakantie: 'Spoort vooral weerstand aan'
De reisbranche dient een kort geding in tegen de gemeente Den Haag om zo het reclameverbod op vliegvakanties stop te zetten. De reisbranche wijst er op dat vliegen een legaal product is en dat een reclameverbod dus niet gepast is. "Als het niet op abri's mag, gaat men toch op andere plekken adverteren. De sociale norm moeten we met z'n allen verschuiven", zegt Joeri Jansen, Creatief directeur Reclame Bureau Roorda bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
In Den Haag geldt vanaf 1 mei een verbod op reclames voor vliegvakanties en cruises in de openbare ruimte, dus bijvoorbeeld op abri's. De gemeente wil reizen die schadelijk zijn voor het klimaat aan banden leggen, net als reclames voor onder meer benzineauto's en andere fossiele brandstoffen.
Symboolpolitiek en betutteling?
In de Spraakmakers-community spreekt men veelal over 'symboolpolitiek vanuit de gemeente Den Haag'. Hoofdredacteur Talpa Marc Veeningen noemt de maatregel 'betutteling': "Waar stop je? Straks is er alleen nog maar reclame die luidt 'snoep verstandig, eet een appel." Volgens Veeningen is het probleem dat het verbieden lokaal gebeurt. "Dan ben je afhankelijk van waar je woont, wat je wel en niet mag doen. Pak het dan landelijk aan."
Waar is de grens?
Robert Barker, wethouder Partij van de Dieren Den Haag, erkent dat vliegen legaal is. "Maar het is te vergelijken met reclames voor alcohol, gokken en de tabaksindustrie. Die zijn ook al aan banden gelegd." Harald Buijtendijk, toerisme onderzoeker, is het hiermee eens. "Vliegen wordt niet verboden. Men mag zoveel vliegen als men wil", zegt Buijtendijk. "Maar mensen hoeven er in openbare ruimtes niet aan herinnerd te worden."
'Verschuif de sociale norm'
"Als het niet op abri's mag, gaat men toch op andere plekken adverteren", zegt Joeri Jansen, creatief directeur Reclame Bureau Roorda. Jansen stelt dat de reclames zich veel meer naar online zullen verplaatsen.
"De norm moet anders." Volgens Roorda is de maatregel nu ook vrij vaag. "Waar is de grens? Als je het vliegtuig uit de advertentie laat, mag dan wel alles?" Volgens de creatief directeur moet er daarom juist veel meer ingezet worden op positieve reclames voor alternatieven. "Zoals meer reclames voor korte reizen met de trein bijvoorbeeld."
"De sociale norm moeten we met z'n allen verschuiven", stelt de creatief directeur. "Reclame verbod in openbare ruimtes gaat dit niet verhelpen, het spoort met name weerstand aan." Buijtendijk, toerisme onderzoeker, stelt dat de maatregel één van de velen is die nodig zijn. "Ieder grammetje CO2 dat niet uitgestoten wordt is essentieel."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!