Run op dieselbusjes verwacht naar aanloop uitstootloze binnensteden
- Nieuws
- Run op dieselbusjes verwacht naar aanloop uitstootloze binnensteden
Bepaalde regelingen en uitzonderingen maken het voor ondernemers aantrekkelijk om vóór 2025 - als veel binnensteden bevoorraad moeten worden door uitstootloze busjes - nog snel dieselbusjes in te slaan. Hierdoor komt het effect van deze zogeheten zero-emissiezones in de eerste periode onder druk te staan. Dat blijkt uit een marktverkenning van energiebedrijf Joulz. Het wordt bevestigd door ondernemers en cijfers van de Bovag en de RAI Vereniging.
Eerder kwamen uit een rondgang van de NOS de kopzorgen van gemeenten en ondernemers over de aankomende wetgeving naar voren, zoals een vol stroomnet, hogere kosten en geen laadplekken. De gemeente Amsterdam hield zich zelfs niet aan haar eigen regels, en vroeg in een aanbesteding voor afvalwagens nog snel om dieseltrucks.
'Bijna niemand bezig met elektrificatie'
Daar is de hoofdstad niet alleen in, merkt Joulz, een bedrijf dat voor 20.000 zakelijke klanten de elektriciteitsvoorziening regelt. Toen het de afgelopen maanden nauwelijks verzoeken kreeg om bedrijven gereed te maken voor de overstap naar elektrische voertuigen, krabde het zich achter de oren. En dus ging het klanten vragen waarom die verzoeken niet kwamen. Wat bleek? "Bijna niemand was écht bezig met de elektrificatie", zegt Joulz-baas Sytse Zuidema. "Er zijn heel wat mogelijkheden om er nog niet aan te beginnen, en daar wordt dus gebruik van gemaakt."
Een van die mogelijkheden is bijvoorbeeld dat nieuwe dieselbusjes en -trucks die vóór 2025 zijn aangeschaft, nog tot 2028 mogen rondrijden. Bij vrachtwagens is het aandeel elektrisch heel klein: dit jaar was 1 op de 30 (nieuwe en oude) aangekochte vrachtwagens elektrisch. Wat waarschijnlijk meespeelt bij de tendens om nog snel dieselbusjes te kopen, is de afschaffing van de vrijstelling van bpm voor ondernemers in 2025. In lekentaal: tot dan is het gunstig om een (diesel)busje te kopen, want daarna moeten ondernemers net als particulieren aankoopbelasting (bpm) betalen. Vanaf dan wordt deze belasting ook gekoppeld aan de hoeveelheid CO2 die een voertuig uitstoot
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.
Run op dieselbusjes verwacht naar aanloop uitstootloze binnensteden
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.