Hoe een leerling de kijk van een leraar voor altijd veranderde in 'Die ene leerling'
- Nieuws
- Hoe een leerling de kijk van een leraar voor altijd veranderde in 'Die ene leerling'
Vandaag is het de ‘Dag van de leraar’ en verschijnt de bundeling verhalen die Rik Kuiper voor de Volkskrant schreef over ‘Die Ene Leerling’.
Die ene leerling die de kijk van docenten op de wereld voor altijd veranderde
De bundel bestaat uit verschillende interviews met docenten die vertellen over een leerling die de kijk van de docent op de wereld voor altijd veranderde. Schrijver Rik Kuiper vertelt in NOS Met het Oog op Morgen dat de helft van de leraren wel een leerling hebben die hen altijd bij zal blijven. “een kwart van de leraren had misschien wel vijf van dat soort verhalen.”
Wie is die leerling?
Volgens Kuiper is het vaak een leerling die gered moet worden. Een leraar vertelde hem dat de meeste leerlingen het wel redden. “Voor zo’n 10 procent moet je echt je best doen. Daar is iets mee.”, vertelt Kuiper. De leerlingen kampen dan vaak met een thuissituatie of hebben moeite met leren. “Ik denk dat mijn verhalen eigenlijk over die 10 procent gaan. Waar je net niet de normale route kan volgen als docent.”
Ander advies
Een van die leraren die een andere route moest volgen, is Meta Looijen. Tijdens een adviesgesprek sprak ze met haar leerling ‘Sara’ en gaf haar een HAVO/VWO-advies. Dit kwam volgens Looijen hard aan. Dat knaagde aan de leerkracht. “De neerslaande ogen van Sara bleven me achtervolgen. Ik wist ook dat haar broer op het Gymnasium zat en dat ze daar heel graag heen wilde”, vertelt ze. Looijen had het gevoel dat ze Sara’s droom ontnam.
Na een nacht lang tobben, besloot ze om toch een ander advies te geven. “Ze heeft er zo hard voor gewerkt en de teleurstelling greep me zo hard aan dat ik haar het voordeel van de twijfel gaf.” Haar keuze om het advies aan te passen heeft goed uitgepakt. “Een jaar later speurde haar vader mij op en liet ze mij haar prachtige rapport zien met één zeven en verder alléén maar achten en negens.”
Les
Volgens Kuiper is dit een goed voorbeeldverhaal van hoe een nét andere aanpak enorm kan helpen. Het is van belang dat docenten in hun achterhoofd houden wat het beste is voor de leerling. “Als je dapper bent dan durf je de regels naast je neer te leggen”, vertelt hij.
Volgens Kuiper en Looijen is het wel belangrijk dat leerkrachten grenzen blijven houden. Sommige verhalen in het boek gaan ver. “Er is een grens en op een gegeven moment gaat het je als docent jouw vermogen te boven en moet je hulpverleners inroepen”, zegt Kuiper.
OOG die ene leerling
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.