Deze kinderen worden vanuit Afrika de Middellandse Zee op gestuurd
- Nieuws
- Deze kinderen worden vanuit Afrika de Middellandse Zee op gestuurd
[KRO-NCRV] Na de Turkije-deal moet er nu ook een Libië-deal komen. Dat zegt de nieuwe EU-voorzitter Malta vandaag. Alleen door Libië geld te geven om Afrikanen terug te nemen, kan de migrantenstroom naar Europa gestopt worden. NPO Radio 1-verslaggever Roy Heerkens doet verslag vanuit Malta.
De levensgevaarlijke reis van migranten in kleine bootjes heeft op de Middellandse zee al vele duizenden levens geëist. Een nieuwe ramp lijkt onvermijdelijk, nu de concurrentie tussen mensensmokkelaars toeneemt en zij op dezelfde kleine bootjes steeds mensen proppen.
Bekijk hier de reportage
Video niet beschikbaar
Migrant Offshore Aid Station is een op Malta gevestigde NGO die met twee reddingsschepen in de Middellandse Zee actief is. Maria Sacranbone is de dochter van de oprichters van MOAS en zij werkt als hulpverlener op een van de schepen. “De migranten hebben soms nog nooit een zee gezien, de levensgevaarlijke reis over zee is vaak traumatisch. Er wordt veel gehuild aan boord.”
In de afgelopen twee jaar, hebben reddingsoperaties in de centrale Middellandse Zee talloze levens gered. En toch, de eerste helft van 2016 was er een enorme toename van het aantal migranten die stierven of verdwenen terwijl ze probeerde de Middellandse Zee over te steken. Er zijn al vele duizenden slachtoffers te betreuren.
Een traumatische overtocht
Prince overleefde het wel, hij komt uit Nigeria. Zijn broer en zus werden daar vermoord op Eerste Kerstdag. Hij moest vluchten en kwam terecht in Libië. Daar werd hij gemarteld door mensensmokkelaars. Uiteindelijk stapt hij in een gammel bootje in de hoop Europa te bereiken. Het wordt een traumatische overtocht.
“We zaten drie dagen en nachten op een ruwe zee, zonder benzine en water, het was verschrikkelijk.” De Europese Unie wil nu afspraken maken met Libië om de migrantenstroom naar Italië te stoppen. Een vergelijkbare deal als die met Turkije. De handel van mensensmokkelaars werd daar kapot gemaakt.
Steeds gevaarlijker
Eenzelfde signaal wil EU-voorzitter Malta nu aan de Libische smokkelaars geven. Libië blijft de belangrijkste toegangspoort tot de centrale Middellandse Zee. Het gaat daar nog altijd niet goed, er is geen werk en geen geld.
Experts zeggen dat smokkelaars steeds gevaarlijker strategieën gebruiken om hun winst te maximaliseren. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Daardoor is een reis nu goedkoper geworden, van 1000 dollar naar 200 tot zelfs 100 dollar. Er vertrekken daarom nu meerdere boten tegelijk, met meer migranten erop en dat bemoeilijkt de reddingsoperaties.
De rubberboten hebben nu niet 100, maar 150 mensen aan boord. Op de houten boten, zitten niet langer 500 migranten, maar soms zelfs 800. De reis wordt nog gevaarlijker.
Maria Sacranbone: “Het gaat de mensensmokkelaars alleen om geld, zij hebben geen greintje menselijkheid, diep en diep triest.” De EU-operatie Sophia, vorig jaar gelanceerd met als doel het verstoren van smokkelnetwerken, vernietigt houten boten na een reddingsoperatie, zodat ze niet kunnen worden hergebruikt door smokkelaars.
Maar de smokkelaars zijn gewoon overgestapt op het gebruik van goedkopere, rubberboten. Er worden drones ingezet om vluchtelingenbootjes op te sporen. Daardoor kan in een groter gebied worden gezocht. Toch stijgt aantal slachtoffers. Het gebied is simpelweg te groot.