Deze Dag Toen: Het begin van de slappe autoband
- Nieuws
- Deze Dag Toen: Het begin van de slappe autoband
Comfort, zuiniger en het nieuwste van het nieuwste. Bandenfabrikant Firestone kwam superlatieven tekort toen het op 5 april 1923 autobanden met lucht introduceerde voor de consumentenmarkt.
De ‘balloon tire’ had een compartiment voor lucht in de band. De Firestone Tire and Rubber Company in Ohio experimenteerde hier al eerder mee, maar pas in 1923 durfde men het idee onder consumenten aan de man te brengen.
Volgens reclameaffiches uit die tijd ging de balloon tire langer meer, nam het rijcomfort toe en verbruikte de auto minder brandstof. Dit in tegenstelling tot de op dat moment gangbare autobanden die gewoon in zijn geheel van rubber waren.
T-Ford
Toen Firestone later in de jaren twintig een deal sloot met Henry Ford om zijn T-Ford te voorzien van banden, groeide het bedrijf uit tot een van de grootmachten op het gebied van autobanden.
In 1988 werd Firestone overgenomen door het Japanse Bridgestone, dat is tegenwoordig de grootste fabrikant van autobanden ter wereld.
De innovatie van Firestone betekende ook de introductie van het minder populaire fenomeen: de slappe band.