Binnenland
NOS

Utrecht gebruikt deelauto's als batterij om stroomnet te ontlasten

foto: NOSfoto: NOS
  1. Nieuwschevron right
  2. Utrecht gebruikt deelauto's als batterij om stroomnet te ontlasten

Utrecht zet een grote stap in de energietransitie met een uniek project waarbij elektrische deelauto’s niet alleen als vervoermiddel dienen, maar ook als batterijen die energie kunnen terugleveren aan het stroomnet. Dit initiatief, dat al sinds 2019 kleinschalig wordt getest, wordt nu uitgebreid naar 500 deelauto’s. Het maakt Utrecht de eerste gemeente in Europa met een dergelijk grootschalig systeem.

Video niet beschikbaar

De wethouder Milieu en Emissieloos Vervoer, Eva Oosters, legt uit hoe het systeem werkt: "Het mooie aan deze laadpalen is dat ze energie kunnen terugleveren aan het net. Juist op piekmomenten, bijvoorbeeld wanneer mensen thuiskomen en koken, kan dat extra verlichting bieden voor het overvolle elektriciteitsnet", zegt Oosters.

Oplossing voor een overbelast stroomnet

In Utrecht is de druk op het stroomnet zo groot dat er nauwelijks nieuwe aansluitingen mogelijk zijn voor huizen en bedrijven. Het project biedt een slimme oplossing door auto’s als tijdelijke opslag voor overtollige energie te gebruiken. Eén deelauto kan genoeg energie leveren voor vijf tot zes huishoudens.

De uitbreiding van enkele testauto’s naar 500 deelauto’s markeert een belangrijk moment. Volgens Oosters is deze opschaling essentieel: "Wat we nu doen, is niet te vergelijken met de proef. Van een paar auto’s gaan we naar een paar honderd. Dat is echt onwijs belangrijk."

Van testfase naar grootschalige toepassing

De laadpalen die gebruikt worden voor dit project nemen echter ruimte in. Oosters erkent dat dit een uitdaging is: "Natuurlijk is het fijner om je eigen auto of zelfs twee auto’s voor de deur te hebben, maar dat is niet meer realistisch in een drukke stad als Utrecht. De gemeente heeft de rol om ruimte te geven aan deelauto’s."

Voorlopig richt het project zich alleen op deelauto’s, omdat deze centraal worden beheerd door een exploitant. Toch hoopt Oosters dat ook particulieren in de toekomst kunnen bijdragen: "Nu zijn dergelijke laadpalen nog niet beschikbaar voor particulieren, maar hopelijk komt daar verandering in."

Ambities en kopieerbaarheid

De gemeente Utrecht ziet dit project als een belangrijke stap in haar energietransitie. Oosters benadrukt dat er veel gebeurt op het gebied van duurzaam opwekken: "Zo’n 36% van de huishoudens heeft al zonnepanelen, en dat aantal is sinds 2017 verdubbeld. Maar we zitten nu tegen de grenzen van het netwerk aan. Dit project is een onderdeel van de oplossing."

Kan dit systeem ook door andere gemeenten worden overgenomen? Oosters is optimistisch: "We werken hier al tien jaar naartoe, maar nu we het als eerste doen, is het zeker makkelijker voor andere steden om dit te kopiëren."

Deelauto's Utrecht

NOS Radio 1 Journaal

Word iedere werkdag wakker met het vertrouwde NOS Radio 1 Journaal, gepresenteerd door Astrid Kersseboom. Met natuurlijk het laatste nieuws, achtergronden en de vooruitblik op de dag. Maandag t/m vrijdag van 06.00 tot 09.30 uur op NPO Radio 1.

In het weekend hoor je het NOS Radio 1 Journaal van 07.00 tot 08.30 uur, gepresenteerd door afwisselend Sander van Hoorn en Dieuwke Teertstra.

Ster advertentie
Ster advertentie