Binnenland
AVROTROS

Subsidiepot elektrische auto alweer leeg: zo maak je de volgende keer wel kans

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Subsidiepot elektrische auto alweer leeg: zo maak je de volgende keer wel kans

Misschien was het wel een van je eerste goede voornemens waar je vanaf het nieuwe jaar op in wilde zetten: het kopen van een duurzame, elektrische auto. Vanaf maandag 4 januari kon je als particulier weer subsidie aanvragen voor de aanschaf van een volledig elektrische auto. Maar om daar aanspraak op te maken, moest je er wel behoorlijk snel bij zijn, want de pot was na één dag alweer leeg. Hoe kan dat? Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging legt het uit in Stax&Toine.

Video niet beschikbaar

De subsidiepot van 2020 voor de aanschaf van elektrische auto's was binnen negen dagen leeg. De subsidiepot van dit jaar is na één dag alweer leeg. Hoe kan dat?

Hoe kan de pot nu al leeg zijn?

"Vorig jaar zijn meer aanvragen ingediend dan dat er geld in de pot zat. Een deel van die aanvragen zijn toen direct doorgeschoven naar dit jaar", legt Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, uit.

Die zogenaamde doorschuifregeling ging zo hard dat de overheid dat eind 2020 heeft gestopt. Dus van de 14,4 miljoen subsidie dat voor dit jaar was gereserveerd, was op 4 januari nog maar 1,1 miljoen over en dat is nu ook op.

Wanneer kom je dan in aanmerking voor deze regeling?

Voor dit jaar val je voor de nieuwe elektrische auto's dus al buiten de boot, dus het vizier moet al op 2022. Iedereen die per 1 januari 2022 een nieuwe elektrische auto koopt of privé least met een waarde van maximaal 45.000 euro en een minimum van 12.000 euro komt in aanmerking voor de subsidie.

Iedereen die per 1 januari 2022 een aanvraag indient ontvangt 3.700 euro voor een nieuwe auto en 2.000 voor een gebruikte auto. Dit bedrag voor nieuwe auto's gaat in de jaren daarna omlaag. 2025 is het laatste jaar van de subsidie.

Wie dit jaar een tweedehands koopt, kan nog wel gebruik maken van de regeling en krijgt 2000 euro. Ook daar geldt een grens dat de auto nieuw niet meer dan 45.000 euro mag kosten.

Geen stimulatie voor milieubewuster rijden

Het idee is dat we allemaal milieubewuster gaan rijden. Maar als dat subsidiepotje telkens al met een paar dagen leeg is, zou je denken dat er gewoon meer geld beschikbaar moet komen?

Van Eijck: "Wij begrijpen dat je niet moet over subsidiëren en dat er een grens gesteld moet worden. Maar met de snelheid waarmee de pot nu leeg is en met het gebrek aan flexibiliteit in de regeling om tijdelijk meer budget vrij te spelen, had er meer geld in moeten zitten."

Zoals Van Eijck het beschrijft wordt particulieren nu een vette worst voorgehouden, maar blijkt niets minder waar. "Dat heeft negatieve invloed op de bereidheid en enthousiasme om elektrisch te gaan rijden."

Gelukkig zijn er volgens Van Eijck voldoende andere opties om schoon en zuinig te rijden. Ook hybride en plug-in hybride auto's leveren een belangrijke bijdrage aan milieubewust rijden.

Kun je nu beter wachten op de nieuwe subsidiepot?

Ben je een dief van je portemonnee als je gewoon een jaartje wacht? Aan de ene kan wel natuurlijk. "Aan de andere kant willen we door met het vergroenen van ons wagenpark. Ieder jaar dat er geen of minder elektrische auto's worden verkocht, betekent een vertraging van dit doel", zegt Van Eijck.

Ben je van plan om voor een tweedehands elektrische auto te gaan? De subsidiepot voor die auto's is dus nog wel volop beschikbaar. Van Eijck: "Het aantal tweedehands elektrische auto’s met een grote actieradius is vooralsnog beperkt. De meeste auto’s die nu na vijf jaar uit de lease komen hebben een actieradius tot circa 200 kilometer."

De meeste elektrische auto’s hebben een garantie op de accu van circa 8 jaar. Van Eijck adviseert om te letten op hoe lang de garantie op de accu nog loopt. Maak ook een testrit om zelf te ervaren hoeveel kilometers je ongeveer met de auto kunt rijden.

De laatste tip van Van Eijck: "Kijk naar de laadmogelijkheden thuis of in buurt. Thuisladen is veel goedkoper dan bij een publieke laadpaal en daarmee bespaar je aanzienlijk in laadkosten."

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Ster advertentie
Ster advertentie