Snelheid verlagen naar 100: 'Niet zonder slag of stoot'
- Nieuws
- Snelheid verlagen naar 100: 'Niet zonder slag of stoot'
Een lagere maximumsnelheid kan op korte termijn helpen om het stikstofprobleem op te lossen. Maar volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen gaan Nederlanders niet zómaar langzamer rijden. "Het zal niet zonder slag of stoot gaan", zegt hij in Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Behoorlijke stap terug
Hoewel er genoeg redenen te bedenken zijn om de snelheid te verlagen op het gebied van verkeersveiligheid, minder uitstoot en filevermindering, zit het niet in de aard van de Nederlander om zachter te gaan rijden, denkt Tertoolen. "Het is een mentaliteitskwestie. We zijn al heel lang gewend om 120 en in sommige gevallen zelfs 130 te rijden. Dan is 100 een behoorlijke stapt terug." Geluiden dat de stikstofvermindering niet heel groot is, helpen niet bij die bereidwilligheid de snelheid te verminderen.
Nederlandse mentaliteit
Volgens Tertoolen hebben Nederlanders een andere mentaliteit op de weg dan bijvoorbeeld Amerikanen, waar mensen veel minder hechten aan een hoge maximumsnelheid. "Nederlanders zijn heel opgefokt en gehaast en willen geen seconde van hun kostbare tijd verliezen", aldus Tertoolen.
Als het idee van Remkes wordt uitgevoerd, dan zal er volgens Tertoolen behoorlijk ingezet moeten worden op handhaving. "Dit zullen ze echt moeten afdwingen."
Vervelen op de weg
Ook verwacht de verkeerspsycholoog dat we er dan een ander probleem bij krijgen. "Honderd km per uur is naar je gevoel te langzaam, want de auto kan bijvoorbeeld ook veel harder." Omdat autorijden volgens hem ook een beleving is, kunnen mensen zich gaan vervelen en krijgen ze de illusie dat ze meer dingen kunnen gaan doen onder het rijden. "Ik verwacht dat mensen veel meer op hun mobieltjes gaan zitten en andere dingen gaan doen."