Waarom we slaap steeds meer in reclames terugzien: 'Het is booming business'
- Nieuws
- Waarom we slaap steeds meer in reclames terugzien: 'Het is booming business'
Steeds meer reclame-uitingen richten zich op slaap. Dat komt omdat de jongere generatie slaap als een essentieel onderdeel van een gezonde levensstijl ziet, vertelt reclamemaker Anne Stokvis in Villa VdB.
Video niet beschikbaar
"Het lijkt alsof we op een kantelpunt zijn gekomen," zegt Stokvis. "Naast beweging en voeding beseffen we steeds meer dat ook slapen essentieel is voor onze gezondheid."
'Slaapeconomie is booming business'
Er wordt steeds meer geïnvesteerd in de zogenaamde 'slaapeconomie', merkt Stokvis op. "Het is echt booming business. Je ziet dit terug in de markt met een enorme hoeveelheid aan producten die ons beloven beter te laten slapen." Denk hierbij aan matrassen met verschillende zijdes voor warme en koele dagen, verzwaarde slaapmaskers, en zelfs 'innovaties' als het slapen met tape op de mond. "Er zijn allerlei gekke manieren om beter te slapen, en daar wordt flink in geïnvesteerd," vervolgt Stokvis.
Bewustwording kan ook stress veroorzaken
Toch is er ook een keerzijde aan de groeiende focus op slaap. "Veel jongeren kampen met slaapproblemen, mede door stress en de druk van social media," merkt Stokvis op. "Ironisch genoeg draagt social media niet alleen bij aan deze problemen, maar wordt het ook gebruikt om te laten zien hoe goed je voor jezelf zorgt, inclusief je slaap." De obsessie met slaap meten kan zelfs averechts werken. "Niets is zo slecht voor je slaap als stress, en die stress kan juist toenemen door de focus op het verbeteren van slaap."
Villa VdB
Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.