Binnenland
KRO-NCRV

Jongeren spenderen steeds meer aan niche-parfums die ze ontdekken op TikTok

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Jongeren spenderen steeds meer aan niche-parfums die ze ontdekken op TikTok

De Wall Street Journal en de New York Times vroegen het zich al af: sinds wanneer is het noodzaak voor een puber om een parfum van meer dan 100 euro te dragen? De jongeren die zij hebben gesproken blijken helemaal in de ban te zijn van de trend 'smellmaxing', oftewel het lekkerst en meest dominant te ruiken van iedereen. Ook in Nederland zijn jongeren steeds vaker gecharmeerd van designer-luchtjes, vertelt geurexpert Tanja Deurloo bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

Op het Mediacollege in Amsterdam weet men de dure luchtjes ook te vinden. Sommigen doen het om indruk te maken op de meiden in de klas, andere vinden het gewoon leuk om zoveel mogelijk lekkere parfums in hun collectie te hebben. Zo ook Huub van 19. "Ik heb zo ongeveer acht luchtjes verzameld", zegt hij.

Huub begint verschillende merken op te noemen, van niche- tot designer-parfums. Beide zijn bij Huub in het badkamerkastje terug te vinden. "Ik onderzoek goed welke luchtjes ik lekker vind. Dat doe ik door naar de winkel te gaan en even aan allerlei luchtjes te ruiken. Soms laat ik me ook adviseren door parfum-YouTubers", vertelt Huub.

Jeremy Fragrance

Via social media worden pubers vertelt wat voor luchtjes ze moeten dragen om 'mannelijk' of 'sexy' voor de dag te komen. Eén van die stemmen die hen dit aanraadt is Jeremy Fragrance. Het voormalige boyband-lid uit Duitsland heeft bijna 10 miljoen volgers op TikTok, is altijd gekleed in een wit pak, draagt een enorm kruis om zijn nek en danst vrij sensueel in zijn video's.

Het klinkt onschuldig, maar toch gaat er een diepere laag schuil in de video's van Jeremy. In korte video's van maximaal twee en een halve minuut vertelt hij zijn publiek hoe een 'dominante' man moet ruiken, evenals hoe een 'onderdanige' vrouw dient te handelen en hoort te ruiken.

Stoere jongens, sterke luchtjes

Tanja Deurloo, geurexpert en eigenaar van nicheparfumwinkel Perfume lounge in Amsterdam-Zuid, ziet geregeld dit soort jongens binnenkomen. "Ze komen vaak in groepjes van drie heel stoer binnenlopen en vragen dan om heel sterke luchtjes, waarvan ze hebben gehoord op TikTok. Ik neem ze dan toch aan de hand mee om eens wat anders te proberen. Dat laten ze dan wel toe en ontdekken ze soms ook nieuwe geuren die ze nog lekkerder vinden", legt Deurloo uit.

Het was voor Deurloo en haar team in het begin wennen toen er ineens jongens van tussen de 13 en 17 jaar oud haar winkel binnenkwamen. "We moesten leren met elkaar te praten. Zij hadden het over parfums die ze op TikTok hadden gezien en wij over de subtiele geurnoten", aldus Tanja.

Niche-parfums

Niche-parfums zijn dan ook een geval apart. Met geuromschrijvingen als 'lege kerk' of 'dode bomen' klinkt het allemaal heel abstract. "Als je een getrainde neus hebt, snap je heel goed wat hiermee bedoeld wordt", meent Deurloo.

Het is wel vrij prijzig, zo'n niche-parfum. De prijs varieert nogal, maar begint zo rond de 90 euro en kan oplopen tot wel 700 euro. Hoe betalen pubers dit? "Soms kopen ze met een groepje één fles parfum en verdelen dat dan met elkaar. Sommigen komen ook gewoon met hun ouders. Die zien het als onderdeel van de opvoeding om hun kind een lekker geurtje te geven", vertelt Deurloo.

Is het dan niet zonde dat de neus van een puber misschien niet alle aspecten van een niche-parfum kan waarderen? "Al met al ben ik er heel blij mee dat zoveel jongeren zich steeds meer bezighouden met het ontwikkelen van hun geurzintuig", concludeert Tanja.

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie