De jonge doctor: De gouden eeuw van het medisch adverteren
- Nieuws
- De jonge doctor: De gouden eeuw van het medisch adverteren
Advertenties voor geneesmiddelen moeten vandaag de dag aan strenge eisen voldoen, maar dit is niet altijd het geval geweest. Jonge doctor Wouter Klein van de Universiteit Utrecht ging in zijn onderzoek terug naar de 17de en 18de eeuw om te kijken hoe, door middel van krantenadvertenties, onbekende - vaak exotische - geneesmiddelen aan de man gebracht werden.
Video niet beschikbaar
De opkomende business van heelmiddel reclames blijkt sober volgens Klein. De krantenadvertenties van toen waren ongeveer vier regels van dicht op elkaar gedrukte kleine zwarte lettertjes zonder enige vorm van illustraties. Ondanks de bescheiden oogopslag hadden ze grote inpact op de acceptatie van geneesmiddelen onder de gewone bevolking. Deze vorm van adverteren was niet zonder problemen.
"De regulatie van dit soort praktijken was - als dat al geregeld was - op stedelijk niveau gereguleerd. Niet landelijk," legt Klein uit. Met als resultaat dat er al vaak een campagne voor een geneesmiddel op touw werd gezet voordat de reguliere geneeskunde het had onderzocht. "Je vindt heel veel verschillende advertenties voor heel veel verschillende middelen waar je je van kan afvragen of ze echt patiënten geholpen hebben."