In de apotheek is agressie aan de orde van de dag
- Nieuws
- In de apotheek is agressie aan de orde van de dag
Ook apothekers krijgen in hun praktijk te maken met (verbale) agressie. Volgens Aris Prins van de branchevereniging van apothekers, geeft 20 procent van de apothekers aan dat agressie zelfs dagelijks voorkomt. Dat is zorgelijk, maar er zijn volgens Prins ook verbeteringen die frustratie en agressie kunnen voorkomen.
Video niet beschikbaar
Schreeuwen, dreigen en zelfs een vuist in het gezicht. Apothekers krijgen net als andere hulpverleners steeds vaker met agressieve cliënten te maken. Ook Prins kreeg als apotheker een agressieve klant tegenover zich die dreigde de praktijk kort en klein te slaan. "Vijf minuten later was hij redelijk gekalmeerd, maar dat maakte wel indruk", vertelt Prins bij Spraakmakers.
Hoewel agressie dus aan de orde van de dag is, is de aangiftebereidheid onder apothekers laag. "We zitten in een hulprelatie en we willen toch mensen helpen", zegt Prins. Ook denkt hij dat er een bepaalde gewenning optreedt als je vaker met geweld te maken krijgt. "Er is misschien een hogere tolerantiegrens bij apothekersassistente daardoor."
Onduidelijkheid
Hoe komt het dat men zo'n kort lontje heeft aan de balie? "Alles heeft te maken met onduidelijkheid en onbegrip over het huidige medicatiebeleid", denkt Prins. Mensen worden doorgaans kwaad wanneer ze ineens een ander merk krijgen voorgeschreven of wanneer een medicijn niet (meer) vergoed wordt of helemaal niet te krijgen is.
Betere communicatie
Door het medicijntekort komt het vaak voor dat apothekers een middel niet kunnen verstrekken, maar de zorgen daarover kun je ook wegnemen door in de communicatie als arts en apotheek samen op te trekken. "Dat we uitleggen dat de apotheek over de medicatie gaat, maar wanneer iets niet beschikbaar is, we goede afspraken met de arts hebben om iets anders voor te schrijven."
Ook zou het volgens Prins helpen wanneer artsen op de expertise van de apotheker vertrouwd en minder expliciet is over de medicatie. "Dan weet de patiënt alleen maar dat hij een tabel en een druppel krijgt tegen hooikoorts. Als een tablet niet beschikbaar is, dan krijgt hij een ander werkzaam tablet en als de oogdruppels niet beschikbaar zijn, een andere oogdruppel." Uiteindelijk krijgt de patiënt precies wat hij nodig heeft en kijkt de apotheek wat er op dat moment beschikbaar is.
Onleesbare polissen
Daarnaast moeten apothekers ook vaak mededelen dat een geneesmiddel niet meer vergoed wordt en dat veroorzaakt veel onbegrip aan de balie. Volgens de branchevereniging moeten zorgverzekeraars dit beter communiceren. "Polissen zijn onleesbaar. Bij de apotheek zijn we vaker bezig met het uitleggen van de polis, in plaats van uitleg te geven over de werking van medicijnen."
Meer weten over geweld tegen hulpverleners? Kijk vanavond om 20:25 naar de KRO-NCRV-documentaire 'Waar zijn we mee bezig' bij 2Doc op NPO 2.
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!