Binnenland
WNL

Het zero-emissiebeleid in binnensteden 'maakt Nederland tot een lappendeken'

foto: anpfoto: anp
  1. Nieuwschevron right
  2. Het zero-emissiebeleid in binnensteden 'maakt Nederland tot een lappendeken'

Niet invoeren of wel invoeren en zo ja per wanneer? De afgelopen weken was er veel gesteggel tussen het kabinet en gemeenten over het invoeren van het zero-emissiebeleid in de binnensteden. Het kabinet ziet het liefst dat die maatregel om de uitstoot te verminderen wordt uitgesteld, maar een deel van de gemeenten gaat de maatregelen per januari volgend jaar toch invoeren. "Dit maakt Nederland tot een lappendeken", zegt Mark van den Anker van wepublic in WNL Haagse Lobby.

Gebrek aan duidelijkheid 'kan dit kabinet nekken' (28 oktober 2024) - WNL Haagse Lobby

"Wat het kabinet doet, is verwarring scheppen bij ondernemers. Er wordt geen duidelijke lijn getrokken", aldus Van den Anker. "Ook vind ik het gek dat gemeenten gaan over wanneer deze maatregel ingaat, dat is toch gek als je het landelijk bekijkt? Overal moet het gewoon hetzelfde zijn, daar gaat het kabinet juist over."

Want inderdaad, wie het landelijk bekijkt ziet vanaf januari een groot probleem ontstaan. "In de ene gemeente mag je wel met je busje in de binnenstad rijden, terwijl dat in een andere gemeente niet mag. Dat is totale verwarring."

Vervuilende bestelbussen en vrachtwagens van emissieklasse 4, ouder dan vijftien jaar, worden per januari 2025 in ieder geval uit veertien binnensteden geweerd. Hieronder vallen grote steden zoals Amsterdam en Rotterdam. Wie wel met zo'n type de binnenstad inrijdt, riskeert straks een boete.

Luister WNL Haagse Lobby in je favoriete podcast-app

Wil je WNL Haagse Lobby in je favoriete podcast-app luisteren?
Abonneer je dan hier op de podcast.

Ster advertentie
Ster advertentie