'Dit gaat de ondernemers niet redden': winkeliers niet dolenthousiast over Click & Collect
- Nieuws
- 'Dit gaat de ondernemers niet redden': winkeliers niet dolenthousiast over Click & Collect
Vanaf vandaag kun je via Click & Collect weer een persoonlijk ritje maken naar je favoriete boekwinkel of kledingzaak. "Het is geen toverformule, maar wel een manier voor ondernemers om met klanten in contact te zijn en hun vak weer uit te oefenen", zegt Arjen Kleuver van het Centrummanagement Utrecht in Stax&Toine.
Video niet beschikbaar
Zet weinig zoden aan de dijk
In Utrecht doen ongeveer honderd winkels mee aan Click & Collect. "Als je er niet in gelooft doe je niet mee", zegt Kleuver. "Niemand denkt dat dit fantastisch is en dat dit de redding is voor ondernemers die krap zitten. Juist voor de ondernemers waar contact met klant zo belangrijk is en geen webshop willen zijn, is dit heel prettig."
Retaildeskundige Fred Rutgers beaamt dat. "Het geeft ondernemers wellicht mentale steun, doordat ze weer wat klantcontact hebben en hun beroep uit kunnen oefenen, maar het is niet iets om vreselijk blij van te worden. In het gunstigste geval maken winkeliers nu tien procent van de normale omzet."
Ondernemers moeten hun systeem dus op Click & Collect aanpassen om alles goed te organiseren en dan moeten ze ook nog nieuwe inkopen gaan doen terwijl dat geld er helemaal niet is. "Dat is bij velen een ernstig probleem. Dit beetje omzet van Click & Collect gaat de ondernemers niet redden. Ze hebben duizenden euro's nodig."
'Beter iets dan niets'
Toch is iets beter dan niets volgens Kleuver. "Hopelijk zien we nu weer wat meer mensen in de stad. Er zijn toch horecaondernemers die een broodje of een koffie to go verkopen. Zij zullen nu wellicht ook wat meer verkopen."
Ook Rutgers neemt de woorden 'beter iets dan niets' in de mond: "Een voordeel van Click & Collect ten opzichte van de huidige situatie is dat winkeliers niet meer hoeven te bezorgen, want dat kost ook veel geld."
En er is nog een voordeel: "Doordat winkeliers nu na moeten denken over wat ze online aan gaan bieden en af willen laten halen, denken ze heel anders na over hun assortiment. Ze komen erachter dat ze heel veel onverkoopbare handel hebben en daar nemen ze nu afscheid van."
Beleving blijft uit
Consumenten hebben dus weer een reden om de straat op te gaan en het winkelcentrum in te duiken, maar de beleving van het shoppen zal uitblijven, zegt Consumentenpsycholoog Patrick Wessels. "Je moet je bestelling buiten ophalen, dus beleving is niet echt aan de orde."
Een voordeel voor de consument kan volgens Wessels wel zijn dat je als consument nu meer in controle bent. "Je krijgt een tijdslot en daarbinnen heb je de ruimte om zelf te bepalen wanneer je het pakket ophaalt. Als een pakket wordt bezorgd, weet je niet wanneer je het kunt verwachten."
Toch lijkt het volgens Wessels voor consumenten en kleine retailers een wassen neus. "Vooral grote retailers hebben er baat bij, want de bezorgkosten vallen gedeeltelijk weg. Voor consumenten en retailers zal Click & Collect niet veel verschil maken."
Stax&Toine
Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.