'Slimme herinrichting' nodig zodat PostNL dagelijkse service kan blijven leveren: 'Markt moet op de schop'
- Nieuws
- 'Slimme herinrichting' nodig zodat PostNL dagelijkse service kan blijven leveren: 'Markt moet op de schop'
Herna Verhagen, de CEO van PostNL, waarschuwt dat het huidige postsysteem om gaat vallen als de overheid geen financiële steun geeft. Het bedrijf heeft haar nettowinst vorig jaar met tweederde zien kelderen tot 18 miljoen euro, omdat er steeds minder brieven verstuurd worden in Nederland. Bovendien verwachten ze dit jaar nog mindere resultaten. "De markt moet op de schop en anders ingericht worden", zegt Maarten Pieter Schinkel, hoogleraar Mededingingseconomie en regulering aan de UvA, bij Spraakmakers.
Om het bedrijf levensvatbaar te houden, stelde PostNL al voor om drie dagen te gaan bezorgen in plaats van de huidige vijf. Ook werd er eerder al een verzoek ingediend bij de regering om 68 miljoen euro aan financiële steun, maar deze werd afgelopen vrijdag afgewezen. "Het onderstreept dat je met een private monopolie te maken hebt. Het lastig in te schatten is wat goede staatsteun zou zijn", aldus Schinkel.
Herinrichting
Dat PostNL wil dat de hoeveelheid minder winst opgelost wordt door de overheid, vindt Schinkel "brutaal". De hoogleraar heeft de jaarcijfers ingekeken en stelt dat niet alles daaruit duidelijk wordt. "Je zou met een slimme herinrichting van de markt, waar de Tweede Kamer naar kijkt, goede informatie boven kunnen krijgen over wat het de maatschappij moet kosten."
Dwarsliggen
Volgnes Yteke de Jong, journalist bij De Telegraaf, is het juist de Tweede Kamer die "verhinderd" dat PostNL efficiënter kan gaan werken. Privépost is volgens De Jong namelijk maar 6 procent van het totale volume dat PostNL bezorgd. Het bedrijf zou dat, net als zakelijke post, maar drie keer in de week willen bezorgen. Maar de Tweede Kamer benadrukt dat het postbedrijf een wettelijke verplichting heeft om het wel elke dag te bezorgen.
"Er moet een nieuw kader gevormd worden", zegt De Jong. Het postbedrijf heeft bijvoorbeeld wel aangegeven de rouwpost dagelijks te blijven bezorgen, mochten ze inderdaad naar drie dagen per week gaan met brievenpost. "Er werken bijna 40 duizend mensen en moet geld verdienen. Als ze dit blijven doen en niet efficiënter kunnen werken, gaat hen dat geld kosten."
Lees ook:

Kabinet-Schoof gedoemd om te falen?
UPS
De Jong stelt voor dat er ook naar andere mogelijkheden gekeken kan worden, zoals het inschakelen van een ander postbedrijf om de dagelijkse postbezorging op zich te nemen, zoals UPS. Een andere optie is het verhogen van de kosten voor zakelijke post, aldus De Jong.
Wilbert van de Kamp bedacht Omapost, een service om het versturen van brieven naar grootouders te stimuleren. "Ze zijn steeds minder in staat hun taak goed uit te voeren. Daar hebben wij als bedrijf ook last van", reageert Van de Kamp. "Ik vraag me af of de overheid moet helpen. Als een bedrijf zo duidelijk is opgeknipt in een kapitalistische taak en een overheidstaak, weet ik niet of het goed werkt."
Eerder versturen?
Beller Jet van Gent valt het ook op dat de brieven later aankomen, maar steekt hand in eigen boezem. "Als ik op tijd iets verstuur en maak, komt het op tijd aan." Voor luisteraar mevrouw Bebelaar is het wel van belang dat PostNL blijft zoals het is. "Ik stuur altijd kaartjes, brieven, schrijf naar het buitenland of ik pak de telefoon."
Luisteraar Anita van Lieshout vindt ook dat mensen die graag kaartjes sturen rekening moeten gaan houden met een langere leveringstijd, maar vindt dat ook dat er iets gedaan moet worden. "Je moet de consequentie van de verplichting dragen als overheid." Beller Marrigje Barnard hekelt hoe duur postzegels zijn geworden en vindt het "geen veilig idee" als een ander postbedrijf, zoals UPS, het overneemt.
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!