Binnenland

Neckermann.com blijft moeite hebben met leveren van producten

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. Neckermann.com blijft moeite hebben met leveren van producten

[AVROTROS] Maanden wachten op je product, je geld of zelfs helemaal niks geleverd krijgen. De afgelopen weken kwamen bij Radar weer tientallen meldingen van ontevreden klanten van de webshop Necerkmann.com binnen. Klanten bestelden fietsen, dekbedden en hele bankstellen, maar wachten nog steeds op hun bestelling. Wat gaat er mis?

Video niet beschikbaar

In juni 2017 besteedde Radar ook al aandacht aan de webshop. Toen beloofde Joop Steenbergen, één van de broers die eigenaar is van het bedrijf, beterschap. Klanten zouden te woord worden gestaan en bestellingen zouden worden geleverd. Toch lijkt het sinds september weer mis te gaan bij het bedrijf. In de afgelopen maanden kwamen tientallen klachten binnen van mensen die niet krijgen waar ze voor betaald hebben.

Lees ook: Neckermann.com levert niet en betaalt niet terug

Zo bestelde Michiel Wolbersen in september al een omafiets, maar die is nog steeds niet geleverd. "We hebben eenmaal een mailtje gehad met de mededeling dat het wat langer kon duren in verband met de hoeveelheid verkochte fietsen, maar nu vier maanden later hebben we nog steeds geen fiets." Michiel heeft inmiddels ergens anders een fiets besteld en de koop geannuleerd, maar zijn geld heeft hij nooit teruggekregen. Eric Copier, die dekbedovertrekken bestelde, kreeg zijn geld wel terug, maar daarvoor moest hij eerst aangifte doen bij de politie.

Lees ook: FIOD doet inval bij Neckermann.com

Wat is een redelijke bezorgtermijn?

Radar vroeg advocaat Elise van Es van Legalitas wat een redelijke bezorgtermijn is. "De levertijd van een fiets kan enkele dagen zijn, of slechts één dag. Het hangt er vanaf hoe de consument hierover geïnformeerd wordt op de website. Indien Neckermann.com aangeeft dat de levertijd bijvoorbeeld drie tot zeven dagen is, dan is zij ook verplicht de fiets binnen die levertijd te leveren. Lukt dat niet, dan dient zij de consument hiervan op de hoogte te stellen."

Na 30 dagen niks geleverd? Dan kun je ontbinden!

Blijft levering uit, dan kun je als consument de koop na 30 dagen ontbinden. Van Es: "De consument heeft dan recht op terugbetaling van het volledige aankoopbedrag, inclusief eventuele verzendkosten. Het volledige retourbedrag dient ook binnen 30 dagen terugbetaald te worden. Ook dit dient vooraf aan de consument kenbaar gemaakt te zijn." Als een bedrijf niet kan leveren, omdat zij voor levering afhankelijk zijn van een ander bedrijf, is dat geen geldig excuus om de klant te laten wachten.

Je kunt de koop ontbinden door de verkoper een e-mail te sturen waarin je aangeeft dat het product niet geleverd is en dat je de koop ontbindt én dat je het betaalde bedrag terug wilt.

Is je bestelling niet op tijd geleverd binnen dertig dagen? Gebruik dan deze voorbeeldbrief om de koop te ontbinden.

Neckermann.com: over twee weken alles opgelost

Radar heeft Neckermann.com benaderd om mee te werken aan de uitzending. Mede-eigenaar Joop Steenbergen zegt dat dit niet lukt, omdat hij naar Polen moet om te kijken waar niet-geleverde bankstellen blijven. Wel laat hij weten dat sinds 1 januari 2019 met een nieuw systeem gewerkt wordt en dat hij verwacht dat over twee weken alle problemen opgelost zijn.

Neckermann.com blijft moeite hebben met leveren van producten

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie