Binnenland
NOSNTR

NS maakt verlies van 141 miljoen euro: Wat betekent dit voor reizigers?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. NS maakt verlies van 141 miljoen euro: Wat betekent dit voor reizigers?

De NS maakte in 2024 voor het vijfde jaar op rij verlies, in totaal gaat het om 141 miljoen euro. Voor de NS zijn het volgens president-directeur Wouter Koolmees "financieel ingewikkelde tijden". Wat betekent dit voor de reiziger? En hoe komt het dat het slecht gaat met de financiën van de NS? In Nieuws en Co vertelt onderzoeker openbaar vervoer Wijnand Veeneman van de TU Delft meer.

Video niet beschikbaar

Sinds de coronapandemie is het aantal treinreizigers flink afgenomen. Lange tijd mochten alleen mensen met een essentieel beroep met de trein en bus reizen. Als gevolg daarvan kochten veel reizigers een auto of elektrische fiets en werden zakelijke reizen vervangen door videovergaderingen vanuit huis. Veeneman: "Het gaat weer even duren voordat mensen gaan kiezen voor de trein, mensen maken namelijk niet elke dag de keuze om op een andere manier naar hun werk te gaan - dat zijn levenskeuzes." Een lichtpuntje voor de NS is dat het bedrijf nu al iets meer reizigers heeft dan het jaar ervoor.

Uitvallende en overvolle treinen

Energie en personeel zijn duurder geworden, en daarnaast betaalt de NS meer voor het gebruik van het spoor. Hierdoor zijn de kosten voor de vervoerder gestegen. Vanwege deze hoge kosten zou de NS mogelijk de prijzen van treinkaartjes verder moeten verhogen. Dit was al een plan van de NS, maar de Tweede Kamer verzocht het bedrijf dit niet door te voeren. Uiteindelijk heeft de NS zich daaraan gehouden. Veeneman legt uit: "De NS loopt daardoor achter met de inkomsten, en dat brengt problemen met zich mee."

Sommige reizigers uiten kritiek op de NS vanwege uitvallende en overvolle treinen. Volgens een deel van de reizigers is de prijskwaliteitverhouding niet in balans. Veeneman legt dit als volgt uit: "Voor veel mensen is het openbaar vervoer duur, omdat ze al een auto hebben. Bovendien zien veel mensen de kosten van een autorit pas bij de benzinepomp en verbinden ze die niet direct met de reis die ze maken. Bij treinreizen ervaren reizigers de kosten directer."

Toekomst NS

De NS kampt met een personeelstekort, zowel voor het onderhoud van de treinen als voor bijvoorbeeld de schoonmakers die nodig zijn om de treinen schoon te houden. Veeneman: "Er is relatief veel materieel dat naast de baan staat omdat ze het onderhoud niet op orde kunnen krijgen."

"Ik denk dat we langzaam toe moeten naar een normale situatie waarbij de geldstromen in en uit weer op orde zijn en er genoeg personeel is, zodat reizigers tevreden weer tevreden worden", sluit Veeneman af.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie